Ετικέτες

Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2020

 Ταξιδεύοντας με ελέφαντα


Ο "Γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες" είναι ένα μυθιστόρημα του Ιούλιου Βερν, το οποίο εκδόθηκε το 1873.

    Ο Φιλέας Φογκ ήταν ένας πλούσιος ερευνητής, ο οποίος είχε πολλές φαεινές ιδέες. Κάποια μέρα, πήγε στην Ακαδημία των Επιστημών, στο Λονδίνο, με την ιδέα ότι μπορεί να κάνει τον γύρο του κόσμου σε 80 μέρες. Πολλοί αμφισβήτησαν τα λόγια του, κάτι το οποίο ο ίδιος δεν το επέτρεπε. Έτσι κάποια βραδιά στοιχημάτισε όλη του την περιουσία (₤20.000) ότι μπορούσε να πραγματοποιήσει ο ίδιος τον γύρο του κόσμου σε 80 μέρες. Κι έτσι ξεκίνησε το ταξίδι, με τον υπηρέτη του, Πασπαρτού. Κατα την διάρκεια του ταξιδιού του παρακολουθείται στενά, χωρίς ο ίδιος να το γνωρίζει, από τον επιθεωρητή Φιξ, ο οποίος υποπτεύεται τον Φογκ ως δράστη μιας ληστείας που σημειώθηκε σε τράπεζα του Λονδίνου. Η διαδρομή που θα ακολουθούσε ήταν η εξής:

  • Λονδίνο - Σουέζ, μέσω Μοντ Σενί και Μπρίντεζι σιδηροδρομικώς και ατμοπλοϊκώς (7 ημέρες)

  • Σουέζ - Βομβάη, ατμοπλοϊκώς (13 ημέρες)

  • Βομβάη - Καλκούτα, σιδηροδρομικώς (3 ημέρες)

  • Καλκούτα - Χονγκ Κονγκ, ατμοπλοϊκώς (13 ημέρες)
  • Χονγκ Κονγκ - Γιοκοχάμα (Ιαπωνία), ατμοπλοϊκώς (6 ημέρες)

  • Γιοκοχάμα - Σαν Φρανσίσκο, ατμοπλοϊκώς (22 ημέρες)

  • Σαν Φρανσίσκο - Νέα Υόρκη, σιδηροδρομικώς (7 ημέρες)

  • Νέα Υόρκη - Λονδίνο, ατμοπλοϊκώς και σιδηροδρομικώς (9 ημέρες)... Σύνολο 80 ημέρες
Τελικά γυρίζει στην Αγγλία, νομίζοντας ότι είχε χάσει το στοίχημα, γυρίζοντας μια μέρα αργότερα. Όμως, λίγο αργότερα, συνειδητοποίησε ότι είχε φτάσει λίγο νωρίτερα και τρία λεπτά πριν λήξει η προθεσμία του, πηγαίνει στην Ακαδημία και κερδίζει το στοίχημα. Στο τέλος του είπαν ότι αντί να φτάσει στις 21 Δεκεμβρίου, 80ή μέρα, έφτασε μια μέρα νωρίτερα, λόγω του ότι, ταξιδεύοντας αντίθετα προς την πορεία περιστροφής της γης, κέρδισε μία ημέρα που δεν είχε υπολογίσει.

ΠΗΓΗ:https://anoixtosxoleio.weebly.com 





Ο ΓΥΡΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΣΕ 80 ΔΕΥΤΕΡΑ



Τον χρόνο όπου γίνεται ή κάνουμε κάτι μπορούμε να τον δείξουμε με:
  • Τους χρόνους του ρήματος
  • Τις χρονικές προτάσεις
  • Τα χρονικά επιρρήματα
  • Φράσεις με προθέσεις (μετά από το σχολείο, πριν το πρωινό κ.λ.π.)
  • Ουσιαστικά που λειτουργούν ως χρονικά επιρρήματα (το πρωί, το βράδυ κ.λ.π.)


Τα επιρρήματα είναι άκλιτες λέξεις που προσδιορίζουν κυρίως το ρήμα ή και άλλες λέξεις και δείχνουν χρόνο, τόπο, τρόπο, ποσότητα.
Τα χρονικά επιρρήματα δείχνουν χρόνο (πότε;) και προσδιορίζουν τα ρήματα. Π.χ. τώρα, τότε, πριν, μετά, σήμερα, αύριο κ.λ.π. 

Οι χρονικές προτάσεις είναι δευτερεύουσες (δηλαδή εξαρτημένες καθώς δεν έχουν αυτοτελές νόημα και δεν μπορούν να σταθούν μόνες τους), εκφράζουν χρόνο και "εισάγονται" (δηλαδή ξεκινούν) με χρονικούς συνδέσμους όπως αφού, όταν, ενώ, μόλις κ.λ.π. "Όταν έρθεις, πάρε με τηλέφωνο".

Άσκηση
  • Να υπογραμμίσετε στις παρακάτω προτάσεις τις χρονικές προτάσεις, τα επιρρήματα και τις φράσεις με προθέσεις που δηλώνουν χρόνο. Ύστερα να σημειώσετε δίπλα τι είναι.

 

1     Κάποτε θα καταλάβει το λάθος του. (________________________)

2     Χθες ξύπνησα νωρίς. (________________________)

3     Πιστεύω πως θα ξανασυναντηθούμε σύντομα. (________________________)

4     Πρώτα θα πάμε στην αγορά και έπειτα θα πάμε στο σπίτι. (________________________)

5     Πιστεύω πως θα έχω τελειώσει το διάβασμά μου ως το βράδυ. (________________________)

6     Μόλις έμαθε τα νέα, πέταξε από τη χαρά της. (________________________)

7     Πρέπει να τελειώσεις ως αύριο την εργασία σου. (________________________)

8     Οι μονομάχοι πολεμούσαν μέχρι θανάτου. (________________________)

9     Περιμέναμε στην αίθουσα αναμονής του αεροδρομίου, ώσπου ήρθε το αεροπλάνο. (________________________)

10  Όταν έφτασαν τα πυροσβεστικά, η φωτιά είχε σβήσει. (________________________)

11  Αφού αφήσαμε τις αποσκευές μας στο δωμάτιο, πήγαμε για φαγητό. (________________________)


Κάνουμε μια καλή επανάληψη από το βιβλίο της Γραμματικής   στα ρήματα χάνω - ομαι και αγαπώ - ιέμαι  στις σελίδες 144 - 145 και 149 - 150


Κεφάλαιο 4
Οι αριθμοί αναμετριούνται

Σύγκριση φυσικών ή δεκαδικών αριθμών

Η σύγκριση δύο αριθμών δείχνει ποιος από τους δύο είναι ο μεγαλύτερος, ποιος είναι ο μικρότερος ή αν είναι ίσοι. Τα σύμβολα που χρησιμοποιώ για εκφράσω το αποτέλεσμα μιας σύγκρισης είναι:
• < είναι μικρότερο
• = είναι ίσο
• > είναι μεγαλύτερο
Παραδείγματα
< 10
14,2 = 14,2
5,12 > 4,40

Η σύγκριση και η διάταξη των αριθμών μας επιτρέπει να παρεμβάλλουμε 
έναν ή περισσότερους αριθμούς ανάμεσα σε δύο άλλους.
Παραδείγματα
Ανάμεσα στους αριθμούς 7 και 8 μπορώ να παρεμβάλλω τους αριθμούς: 7,1 / 7,2 / 7,3 κτλ.



Όταν θέλουμε να διατάξουμε ορισμένους αριθμούς κατά αύξουσα σειρά, τους γράφουμε σε μία γραμμή, αρχίζοντας από τον μικρότερο προς τον με­γαλύτερο.





Όταν θέλουμε να τους διατάξουμε κατά φθίνουσα σειρά, τους γράφου­με σε μία σειρά, ξεκινώντας από τον μεγαλύτερο και φτάνοντας στον μικρό­τερο.









Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2020

 Τα ψάθινα καπέλα

Τα ψάθινα καπέλα: πληροφορίες και βιογραφία

ΠΗΓΗ: https://www.kastaniotis.com/book

Πώς περιγράφουμε ένα αντικείμενο:

Αναφέρουμε:

  1. Τι είναι - Πώς το λένε
  2. Πού βρίσκεται
  3. Πώς είναι (γενική εντύπωση)
  4. Πώς είναι εξωτερικά  (συγκεκριμένα: χρώμα, σχήμα, μέγεθος, υλικά, κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό κ.ά.) και πώς είναι εσωτερικά.
  5. Πώς χρησιμοποιείται
  6. Πώς το απόκτησα
  7. Περιστατικά που συνδέονται με αυτό
  8. Προσωπικές σκέψεις και συναισθήματα
ΠΡΟΣΟΧΗ! η περιγραφή ενός αντικειμένου γίνεται από τα έξω προς τα μέσα.
Απαραίτητα είναι τα επίθετα, οι επιθετικοί και οι τοπικοί προσδιορισμοί.

Χρησιμοποιούμε παροντικούς χρόνους αλλά και παρελθοντικούς όταν μιλάμε για αντικείμενα που υπήρξαν στο παρελθόν και δεν υπάρχουν ή δε γνωρίζουμε αν υπάρχουν σήμερα.

Ας θυμηθούμε: 

  • ποιες λέξεις λέγονται ρήματα;
  • πώς φαίνεται πότε γίνεται αυτό που δείχνουν τα ρήματα; (χρόνοι των ρημάτων)
  • ποιοι είναι οι παροντικοί χρόνοι (τώρα, σήμερα); Ενεστώτας, Παρακείμενος
  • ποιοι οι παρελθοντικοί (χτες); Παρατατικός, Αόριστος, Υπερσυντέλικος
  • ποιοι οι μελλοντικοί (αύριο); Μέλλοντες

Για να δείξουν πώς γίνεται, δηλαδή το ύφος ή τη συναισθηματική κατάσταση κάποιου, τα ρήματα έχουν τις εγκλίσεις:
  • Οριστική (κάτι το πραγματικό, το βέβαιο, ουδέτερο ύφος)
  • Υποτακτική (αυτό που θέλουμε ή περιμένουμε να γίνει)
  • Προστακτική (προσταγή, παράκληση, ευχή)

Περιγραφή του "Σκαραβαίου"

ΠΗΓΗ: https://anoixtosxoleio.weebly.com


Μαθηματικά Κεφάλαιο 2

Οι δεκαδικοί αριθμοί

Χρησιμοποιούνται όταν θέλουμε να εκφράσουμε με ακρίβεια κάποιες μετρήσεις μεγεθών που είναι μικρότερα από την ακέραιη μονάδα.
Π. χ. 2,4 €, 0,23 μ., 2,234 κιλά κ. ά.
  • Οι δεκαδικοί αριθμοί αποτελούνται από ένα ακέραιο και ένα δεκαδικό μέρος που χωρίζονται με την υποδιαστολή (,)
    Κάθε ακέραιος μπορεί να γραφεί ως δεκαδικός, αν βάλουμε υποδιαστολή και προσθέσουμε όσα μηδενικά θέλουμε.
    π.χ. 28 = 28,00
    Μπορούμε να προσθέσουμε ή να αφαιρέσουμε όσα μηδενικά θέλουμε στο τέλος ενός δεκαδικού χωρίς να αλλάξει η αξία του.
    π.χ. 6,2 = 6,20 3,810 = 3,81
ΠΡΟΣΟΧΗ! Δε διαγράφουμε μηδενικά από το τέλος του ακέραιου αριθμού.





ΠΗΓΗ: https://anoixtosxoleio.weebly.com


Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2020

 Γλώσσα

Ενότητα 1η

Ταξίδια, τόποι, μεταφορικά μέσα

"Ο θαλασσοπόρος"

Ρίτα Μπούμη Παππά

ΠΗΓΗ: http://www.ekebi.gr


Λεξιλόγιο

θαλασσοπόρος

θαλασσομάχος

κάβος

πολυτρίχια

βάζω πλώρη

Θαλασσοπόροι


Βαρθολομαίος Ντιάζ: 1487 ανακαλύπτει το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας 













Χριστόφορος Κολόμβος: 1492 ανακαλύπτει την Αμερική






Το πρώτο ταξίδι του Κολόμβου



1 ΤΑΞΙΔΙ
λιμάνι
ημερομηνία
Σύγχρονη ονομασία(λατινική)
Πάλος – Σεβίλη
3/8/1492
Palos de la Frontera
Κανάρια Νησιά
12/8/1492 – 6/9/1492
Canary Islands
Γκουαναχάνι, Μπαχάμες
12/10/1492
Samana Cay
Κούβα
28/10/1492
Cuba
Αϊτή
4/1/1493
Haiti
Σάντα Μαρία, Αζόρες
12/2/1493
Azores
Λισσαβόνα
Αρχές Μαρτίου 1493
Lisbon
Πάλος
15/3/1493
Palos de la Frontera


Vangelis - 1492 Conquest of Paradise





Βάσκο Ντα Γκάμα: 1497 - 1498 διαπλέει τον Ινδικό Ωκεανό










Vasco da Gama Leaving Portugal, mural by John Henry Amshewitz, RBA (1882-1942); British/South African. In the painting, Abraham ben Samuel Zacuto is shown presenting his astronomical tables to da Gama before his departure from Lisbon in 1497. The mural resides in the William Cullen Library at the University of the Witwatersrand, Johannesburg.





ΠΗΓΗ: https://el.wikipedia.org

Φερδινάνδος Μαγγελάνος: 1519- 1522  πραγματοποιεί το γύρο (περίπλου) της γης

















Το μνημείο των ανακαλύψεων στη Λισαβόνα

Νέος Κόσμος: οι περιοχές εκτός Ευρώπης οι οποίες εξερευνήθηκαν στα τέλη του 15ου και στη διάρκεια του 16ου αι. 
Αμέρικο Βεσπούτσι: Ιταλός εξερευνητής που ακολούθησε την πορεία του Κολόμβου. Από το όνομά του η νέα ήπειρος ονομάστηκε Αμερική.



Ήπειροι και ωκεανοί







ΠΗΓΗ: https://el.wikipedia.org



ΠΗΓΗ: https://anoixtosxoleio.weebly.com


Ο Παυσανίας (110 - 180) ήταν Έλληνας περιηγητής και γεωγράφος, ο οποίος έζησε τον 2ο αιώνα μ.Χ. κατά τους χρόνους του Αδριανού και του Μάρκου Αυρήλιου. Είναι ιδιαίτερα γνωστός για το σύγγραμα του Ελλάδος περιήγησις, ένα εκτενές έργο που περιγράφει την αρχαία Ελλάδα με μαρτυρίες από πρώτο χέρι και αποτελεί σοβαρό σημείο σύνδεσης μεταξύ της κλασικής φιλολογίας και της σύγχρονης αρχαιολογίας.



Δ. Σαββόπουλος "Θαλασσογραφία"



Μαθηματικά
κεφάλαιο 1ο "Φυσικοί αριθμοί"


Φυσικοί λέγονται οι αριθμοί που βρίσκονται καθημερινά στη φύση, γύρω μας.

Όλοι οι φυσικοί αριθμοί σχηματίζονται από 10 ψηφία
  • (0,1,2,3,4,5,6,7,8,9)
Κάθε φυσικός αριθμός έχει έναν επόμενο και έναν προηγούμενο φυσικό αριθμό, εκτός από το 0 που έχει μόνο επόμενο, το 1.
  • 12 + 1 = 13
Στους αριθμούς που έχουν περισσότερα από τρία ψηφία, για λόγους ευκολίας στην ανάγνωση, χωρίζουμε με μία τελεία κάθε τριάδα ψηφίων, αρχίζοντας από τις μονάδες (δεξιά).
  • Για παράδειγμα ο αριθμός 4538965 χρησιμοποιώντας τις τελείες διαχωρισμού θα γραφεί ως εξής: 4.538.965













Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2020

 Καλή Σχολική Χρονιά!!!!!!!


Καλώς ήρθατε!


Μεταδοτικές ασθένειες:βιβλίο Φυσικής


Το κουτί της Πανδώρας



Χαλκογραφία του γιατρού Schnabel [Dr. Beak]. Ήταν ένας γιατρός της πανούκλας του 17ου αιώνα, στη Ρώμη, περίπου το 1656. Paulus Furst of Nuremberg, Doctor Schnabel von Rom, 1656, British Museum, London.

ΠΗΓΗ: https://el.wikipedia.org


Μέτρα προστασίας

ΠΗΓΗ: https://mathainoumeasfaleis.gov.gr/metra-prostasias


Παρακολουθούμε το βίντεο και συζητάμε:


ΠΗΓΗ: Πανεπιστήμιο Κρήτης ΕΔΙΒΕΑ

Οδηγίες για τη χρήση μάσκας στο σχολείο από την Ελληνική Παιδοπνευμονολογική Εταιρεία


  • Ο κορωνοϊός Sars-Cov2 είναι ένας εξαιρετικά μεταδοτικός ιός που μπορεί να προκαλέσει σοβαρή πνευμονική και συστηματική νόσο (COVID-19), συχνά θανατηφόρο, σε άτομα με υποκείμενα νοσήματα ή ηλικιωμένους. 
  • Στα παιδιά η νόσος από κορωνοϊό συνήθως είναι ήπια, με καταρροή, πονόλαιμο, πυρετό, βήχα, κοιλιακό άλγος ή διάρροια. Επειδή τα παραπάνω συμπτώματα, είναι μη ειδικά και απαντώνται στην πλειονότητα των ιογενών λοιμώξεων της παιδικής ηλικίας, η διάγνωση της COVID-19 βάσει της κλινικής εικόνας, είναι εξαιρετικά δύσκολη.
  • Λόγω της ηπιότητας των συμπτωμάτων, τα παιδιά μπορεί να είναι φορείς του ιού και να τον μεταδώσουν στο οικιακό περιβάλλον. Δηλαδή, τα παιδιά αποτελούν τον «Δούρειο ίππο», με τον οποίο μπορεί να μπει ο κορωνοϊός μέσα σε κάθε σπίτι και να προσβάλλει την οικογένεια.

Οι αναγνωρισμένοι τρόποι προφύλαξης από τον κορωνοϊό είναι:

  • Σχολαστική υγιεινή των χεριών και αποφυγή επαφής τους με μάτια, μύτη και στόμα.
  • Επαρκής αερισμός χώρων.
  • Διατήρηση απόστασης (τουλάχιστον 1,5 μέτρου) μεταξύ μας.
  • Χρήση μάσκας προσώπου.


Συστάσεις 
-    Η  χρήση μάσκας είναι απαραίτητη κατά τη διάρκεια του μαθήματος .
-    Η χρήση μάσκας είναι προαιρετική στο διάλειμμα, δεν χρησιμοποιείται στη γυμναστική, εφόσον γίνονται σε εξωτερικό χώρο και με την προϋπόθεση ότι διατηρείται η απόσταση ασφαλείας .

-    Η χρήση «ασπίδας προσώπου», δεν συνιστάται σαν εναλλακτική λύση.

Ποια μάσκα είναι κατάλληλη για το σχολείο;
Οι υφασμάτινες μάσκες είναι επαρκείς για σχολική χρήση. Ωστόσο, μεγαλύτερη σημασία  έχει η σωστή χρήση τους. Οι μάσκες πρέπει να εφαρμόζουν καλά καλύπτοντας τη μύτη, το στόμα και το πηγούνι του παιδιού. 


Οδηγίες για τη σωστή χρήση της μάσκας 

α. Πώς φοράω τη μάσκα 

• Πριν εφαρμόσω τη μάσκα στο πρόσωπό μου: 

✓ Πλένω προσεκτικά τα χέρια μου με νερό και σαπούνι για τουλάχιστον ½ λεπτό. Ξεπλένω με τρεχούμενο νερό, σκουπίζω τα χέρια με χειροπετσέτα μιας χρήσης, κλείνω με αυτήν την βρύση και την πετάω στον κάδο απορριμμάτων ή 

✓ Τρίβω καλά τα χέρια με αλκοολούχο αντισηπτικό υγρό μέχρι αυτό να στεγνώσει. ΔΕΝ ξεχνώ κανένα σημείο των χεριών και επιμένω ανάμεσα στα δάκτυλα. 

• Με στεγνά και καθαρά χέρια αφαιρώ τη καθαρή μάσκα μου από το σακουλάκι που τη φυλάω, πιάνοντάς τη από το λαστιχάκι. 

• Φέρνω τη μάσκα προσεκτικά στο πρόσωπό μου ώστε η ανοιχτόχρωμη πλευρά (εσωτερική) να ακουμπήσει τη μύτη και το στόμα μου κρατώντας το λαστιχάκι ακόμη με το χέρι. • Με το άλλο χέρι εφαρμόζω το ένα λάστιχο στο αυτί μου και με αργή και προσεκτική κίνηση περνάω το δεύτερο λάστιχο και στο άλλο αυτί. 

• Όταν τοποθετήσω και τα δύο λαστιχάκια στα αυτιά μου, φέρνω τα δάκτυλά μου στις δύο πλευρές της μύτης και πιέζω το έλασμα που έχει η μάσκα ώστε να αγκαλιάσει τη μύτη μου και συνεχίζω την απαλή κίνηση προς και πάνω στα ζυγωματικά μου. 

• Τραβώ με ήπιες κινήσεις τη μάσκα από την κάτω πλευρά ώστε να ξεδιπλώσει και να αγκαλιάσει το πηγούνι μου. 

• Ελέγχω ότι η μάσκα έχει εφαρμόσει καλά στο πρόσωπό μου και την νιώθω άνετα. Δοκιμάζω να μιλήσω για να καταλάβω ότι όταν χρειαστεί να το κάνω, αυτή δεν θα πέσει από τη μύτη μου. 

• Θυμάμαι πάντα ότι εάν η μάσκα δεν εφαρμόζει απόλυτα στο στόμα και την μύτη μου και αφήνει κενά στο πρόσωπο μου δεν προσφέρει προστασία, αντιθέτως απλά με δυσκολεύει. 

Tip!! Κάντε εφαρμογή μπροστά στον καθρέπτη τις πρώτες φορές ώστε να είστε σίγουροι για τις κινήσεις όταν δεν θα έχετε αυτήν την δυνατότητα. 

β. Πως χειρίζομαι τη μάσκα – τα ΠΡΕΠΕΙ... 

• Φορώ μάσκα σε εσωτερικούς χώρους και σε εξωτερικούς χώρους όταν υπάρχει συνωστισμός. 

• Φορώ μάσκα που δεν είναι χαλαρή στο πρόσωπό μου. 

• Χρησιμοποιώ πάντα καθαρή και χωρίς φθορές μάσκα. 

• Φυλάω τη μάσκα σε καθαρό σακουλάκι πριν την φορέσω. 

• Τοποθετώ τη μάσκα μέσα στο σακουλάκι κρατώντας την από το ένα λάστιχο. 

• Τοποθετώ την κάθε μάσκα σε ξεχωριστό σακουλάκι. 

• Έχω πάντα μαζί μου στο σχολείο τουλάχιστον δύο μάσκες (σε ξεχωριστά σακουλάκια η καθεμιά). 

• Αφαιρώ τη μάσκα από το πρόσωπό μου τραβώντας ταυτόχρονα και τα δύο λαστιχάκια. 

• Τρίβω τα χέρια μου με αντισηπτικό διάλυμα μετά την αφαίρεση της μάσκας.

 • Χειρίζομαι σωστά τη μάσκα που θέλω να αφαιρέσω για λίγο: αφαιρώ τη μάσκα όπως περιγράφηκε παραπάνω, την κρατώ από τα λαστιχάκια και την διπλώνω με την εσωτερική πλευρά προς τα μέσα, την τοποθετώ στο σακουλάκι της. 

• Πλένω κάθε μέρα τις μάσκες που έχω χρησιμοποιήσει την ίδια μέρα 

• Πλένω τη μάσκα καλά, στο χέρι ή σε πλυντήριο, χρησιμοποιώ νερό σε υψηλή θερμοκρασία τουλάχιστον 60°C, και όταν στεγνώσει τη σιδερώνω καλά και την τοποθετώ σε καθαρό σακουλάκι. 

• Η μάσκα είναι το πιο προσωπικό μου αντικείμενο. 

 • Tip!! Χρησιμοποιείτε σακουλάκια μεγαλύτερων διαστάσεων από τη μάσκα για να διευκολύνονται οι κινήσεις σας. Τα σακουλάκια τροφίμων είναι μια εύκολη λύση. 

έναρξη νέας σχολικής χρονιάς

γ. Πώς χειρίζομαι τη μάσκα – τα ΔΕΝ …

 • Δεν αφαιρώ τη μάσκα μου όταν βρίσκομαι σε εσωτερικούς χώρους ή σε εξωτερικούς χώρους όταν η απόσταση είναι μικρότερη του ενάμιση μέτρου από άλλο άτομο Αυτές ακριβώς είναι οι καταστάσεις που χρειάζεται να προστατευθώ με τη μάσκα. 

• Δεν κατεβάζω την μάσκα όταν θέλω να μιλήσω σε κάποιον Όταν μιλάω απελευθερώνονται σταγονίδια, αυτή τη διαδικασία θέλω να σταματήσω με τη χρήση της μάσκας. 

• Δεν αγγίζω το μπροστινό μέρος της μάσκας Η μάσκα συγκρατεί σταγονίδια που φέρουν τον ιό, έτσι ο ιός μπορεί να περάσει στα χέρια μου και στη συνέχεια να αγγίξω και να μολύνω το πρόσωπό μου και άλλα αντικείμενα και επιφάνειες.

 • Δεν αφήνω την μάσκα να πέσει από τη μύτη μου Εάν κατέβει η μάσκα και θέλω να τη διορθώσω, πιέζω ξανά το έλασμα και τραβώ σε καλύτερη θέση τα λαστιχάκια. Εφαρμόζω υγιεινή των χεριών αμέσως μετά από αυτήν την κίνηση. 

• Δεν κατεβάζω τη μάσκα στο πηγούνι μου ούτε αφήνω έξω μύτη ή στόμα Με αυτόν τον τρόπο ακυρώνω την προστασία που δίνει η μάσκα, ενώ η εξωτερική πλευρά της μάσκας βρίσκεται πολύ κοντά στο στόμα μου και υγραίνεται. Επιπλέον όταν την ανεβάσω θα επιμολύνω τα χέρια μου και το πρόσωπό μου. 

• Δεν φορώ μάσκα που νιώθω υγρή Η υγρή μάσκα δυσκολεύει την αναπνοή και παύει να προσφέρει προστασία. 

• Δεν φορώ μάσκα που είναι βρώμικη ή έχει φθορές (σχισίματα ή οπές) Η βρώμικη μάσκα είναι περισσότερο επικίνδυνη παρά προστατευτική, ενώ η φθαρμένη δεν προστατεύει και δίνει ψευδές αίσθημα ασφάλειας. 

• Δεν μοιράζομαι τη μάσκα μου με κανέναν άλλο, ακόμη και εάν αυτός είναι το πιο κοντινό μου άτομο, και δεν την αφήνω εκτεθειμένη στα αγγίγματα άλλων Η κοινή χρήση ή η ανταλλαγή μάσκας δεν επιτρέπεται. Αν γίνει, σημαίνει αυτόματα ότι μοιράζομαι με άλλον τα μικρόβια που αυτή έχει συγκρατήσει. 

• Δεν αφήνω τη μάσκα μου σε επιφάνειες (καρέκλες, θρανία, τραπεζάκια κλπ.) Η μάσκα επιμολύνεται και ταυτόχρονα μολύνει τις επιφάνειες. 

• Δεν χρησιμοποιώ ποτέ το ίδιο σακουλάκι για διαφορετικές μάσκες, η κάθε μάσκα έχει το δικό τους σακουλάκι Τα μικρόβια από τις βρώμικες μάσκες μολύνουν το σακουλάκι, επιβιώνουν μέσα σε αυτό για πολλές ώρες και θα μολύνουν και άλλη μάσκα εάν τοποθετηθεί εκεί. 


ΠΗΓΕΣ: 

https://www.typosthes.gr/ygeia-epistimi/covid-19/227765_odigies-gia-ti-hrisi-maskas-sto-sholeio-apo-tin-pneymonologiki

https://mathainoumeasfaleis.gov.gr/wp-content/uploads/2020/09/minedu-mathainoumeasfaleis-eody-covid19-a-vathmia-odigies.pdf

Ένα βιβλίο σου εξηγεί:

Κορωνοϊός: ένα βιβλίο για παιδιά

ΠΗΓΗ:ikarosbooks.gr

Επιτραπέζιο παιχνίδι που μπορείς να το παίξεις και στον υπολογιστή
«Ο καθαρός αέρας κάθε μέρα τους ιούς τους κάνει πέρα. Άνοιξε και κλείσε το πλησιέστερο παράθυρο». Πρόκειται για μια φράση που -σε διάφορες παραλλαγές- ακούγεται σχεδόν καθημερινά ως μέσο προστασίας εν μέσω πανδημίας αλλά κι ένα από τα πεδία του παιχνιδιού «Νίκησε τον Ιό», που δημιούργησε το Συμβούλιο της Ευρώπης εν μέσω πανδημίας ώστε να βοηθήσει τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα τον ιό, με εύκολο αλλά και διασκεδαστικό τρόπο.

Νίκησε τον ιό: Επιτραπέζιο παιχνίδι παιχνίδι

ΠΗΓΗ: https://e-geografia.eduportal.gr/files/covid-game/story_html5.html