Ο "Γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες" είναι ένα μυθιστόρημα του Ιούλιου Βερν, το οποίο εκδόθηκε το 1873.
Ο Φιλέας Φογκ ήταν ένας πλούσιος ερευνητής, ο οποίος είχε πολλές φαεινές ιδέες. Κάποια μέρα, πήγε στην Ακαδημία των Επιστημών, στο Λονδίνο, με την ιδέα ότι μπορεί να κάνει τον γύρο του κόσμου σε 80 μέρες. Πολλοί αμφισβήτησαν τα λόγια του, κάτι το οποίο ο ίδιος δεν το επέτρεπε. Έτσι κάποια βραδιά στοιχημάτισε όλη του την περιουσία (₤20.000) ότι μπορούσε να πραγματοποιήσει ο ίδιος τον γύρο του κόσμου σε 80 μέρες. Κι έτσι ξεκίνησε το ταξίδι, με τον υπηρέτη του, Πασπαρτού. Κατα την διάρκεια του ταξιδιού του παρακολουθείται στενά, χωρίς ο ίδιος να το γνωρίζει, από τον επιθεωρητή Φιξ, ο οποίος υποπτεύεται τον Φογκ ως δράστη μιας ληστείας που σημειώθηκε σε τράπεζα του Λονδίνου. Η διαδρομή που θα ακολουθούσε ήταν η εξής:
Λονδίνο - Σουέζ, μέσω Μοντ Σενί και Μπρίντεζι σιδηροδρομικώς και ατμοπλοϊκώς (7 ημέρες)
Γιοκοχάμα - Σαν Φρανσίσκο, ατμοπλοϊκώς (22 ημέρες)
Σαν Φρανσίσκο - Νέα Υόρκη, σιδηροδρομικώς (7 ημέρες)
Νέα Υόρκη - Λονδίνο, ατμοπλοϊκώς και σιδηροδρομικώς (9 ημέρες)... Σύνολο 80 ημέρες
Τελικά γυρίζει στην Αγγλία, νομίζοντας ότι είχε χάσει το στοίχημα, γυρίζοντας μια μέρα αργότερα. Όμως, λίγο αργότερα, συνειδητοποίησε ότι είχε φτάσει λίγο νωρίτερα και τρία λεπτά πριν λήξει η προθεσμία του, πηγαίνει στην Ακαδημία και κερδίζει το στοίχημα. Στο τέλος του είπαν ότι αντί να φτάσει στις 21 Δεκεμβρίου, 80ή μέρα, έφτασε μια μέρα νωρίτερα, λόγω του ότι, ταξιδεύοντας αντίθετα προς την πορεία περιστροφής της γης, κέρδισε μία ημέρα που δεν είχε υπολογίσει.
Τον χρόνο όπου γίνεται ή κάνουμε κάτι μπορούμε να τον δείξουμε με:
Τους χρόνους του ρήματος
Τις χρονικές προτάσεις
Τα χρονικά επιρρήματα
Φράσεις με προθέσεις (μετά από το σχολείο, πριν το πρωινό κ.λ.π.)
Ουσιαστικά που λειτουργούν ως χρονικά επιρρήματα (το πρωί, το βράδυ κ.λ.π.)
Τα επιρρήματα είναι άκλιτες λέξεις που προσδιορίζουν κυρίως το ρήμα ή και άλλες λέξεις και δείχνουν χρόνο, τόπο, τρόπο, ποσότητα.
Τα χρονικά επιρρήματα δείχνουν χρόνο (πότε;) και προσδιορίζουν τα ρήματα. Π.χ. τώρα, τότε, πριν, μετά, σήμερα, αύριο κ.λ.π.
Οι χρονικές προτάσεις είναι δευτερεύουσες (δηλαδή εξαρτημένες καθώς δεν έχουν αυτοτελές νόημα και δεν μπορούν να σταθούν μόνες τους), εκφράζουν χρόνο και "εισάγονται" (δηλαδή ξεκινούν) με χρονικούς συνδέσμους όπως αφού, όταν, ενώ, μόλις κ.λ.π. "Όταν έρθεις, πάρε με τηλέφωνο".
Άσκηση
Να υπογραμμίσετε στις παρακάτω προτάσεις τις
χρονικές προτάσεις, τα επιρρήματα και τις φράσεις με προθέσεις που δηλώνουν
χρόνο. Ύστερα να σημειώσετε δίπλα τι είναι.
1Κάποτε θα καταλάβει το λάθος
του. (________________________)
2Χθες ξύπνησα νωρίς. (________________________)
3Πιστεύω πως θα ξανασυναντηθούμε
σύντομα. (________________________)
4Πρώτα θα πάμε στην αγορά και
έπειτα θα πάμε στο σπίτι. (________________________)
5Πιστεύω πως θα έχω τελειώσει το
διάβασμά μου ως το βράδυ. (________________________)
6Μόλις έμαθε τα νέα, πέταξε από
τη χαρά της. (________________________)
7Πρέπει να τελειώσεις ως αύριο
την εργασία σου. (________________________)
8Οι μονομάχοι πολεμούσαν μέχρι
θανάτου. (________________________)
9Περιμέναμε στην αίθουσα
αναμονής του αεροδρομίου, ώσπου ήρθε το αεροπλάνο. (________________________)
10Όταν έφτασαν τα πυροσβεστικά, η
φωτιά είχε σβήσει. (________________________)
11Αφού αφήσαμε τις αποσκευές μας
στο δωμάτιο, πήγαμε για φαγητό. (________________________)
Κάνουμε μια καλή επανάληψη από το βιβλίο της Γραμματικής στα ρήματα χάνω - ομαι και αγαπώ - ιέμαι στις σελίδες144 - 145 και 149 - 150
Η σύγκριση δύο αριθμών δείχνει ποιος από τους δύο είναι ο μεγαλύτερος, ποιος είναι ο μικρότερος ή αν είναι ίσοι. Τα σύμβολα που χρησιμοποιώ για εκφράσω το αποτέλεσμα μιας σύγκρισης είναι:
• < είναι μικρότερο • = είναι ίσο • > είναι μεγαλύτερο
Παραδείγματα 7 < 10 14,2 = 14,2 5,12 > 4,40
Η σύγκριση και η διάταξη των αριθμών μας επιτρέπει να παρεμβάλλουμε
έναν ή περισσότερους αριθμούς ανάμεσα σε δύο άλλους.
Παραδείγματα Ανάμεσα στους αριθμούς 7 και 8 μπορώ να παρεμβάλλω τους αριθμούς: 7,1 / 7,2 / 7,3 κτλ.
Όταν θέλουμε να διατάξουμε ορισμένους αριθμούς κατά αύξουσα σειρά, τους γράφουμε σε μία γραμμή, αρχίζοντας από τον μικρότερο προς τον μεγαλύτερο.
Όταν θέλουμε να τους διατάξουμε κατά φθίνουσα σειρά, τους γράφουμε σε μία σειρά, ξεκινώντας από τον μεγαλύτερο και φτάνοντας στον μικρότερο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.