Ετικέτες

Τετάρτη 13 Μαΐου 2020

Εφημερίδες




"Εφημερίδες" από το σχολικό βιβλίο


Ο εφημεριδοπώλης
ΠΗΓΗ: 8ο Δ.Σ. Ελευθερίου Κορδελιού

Ο ντελάλης

Η λέξη είναι μάλλον τούρκικη και σημαίνει "αυτός που ανακοινώνει τα μαντάτα", ο δημόσιος κήρυκας.
Ο (ν)τελάλης διαλαλούσε τα νέα, τις παραγγελίες που έπαιρνε από τις αρχές ή για τα εμπορεύματα που έφερναν οι πραματευτάδες.
Τα παλιά τα χρόνια που δεν είχαν ανακαλυφτεί το ραδιόφωνο, η τηλεόραση και το μεγάφωνο οι αρχές είχαν πρόβλημα να επικοινωνήσουν με τους κατοίκους και να τους πουν για κάποια πράγματα ή αποφάσεις που τους αφορούσαν. Η δυνατή φωνή και κυρίως ο τρόπος που παρουσίαζαν συνοπτικά τα νέα ή διαφήμιζαν τα προϊόντα, τους καθιστούσε γνωστούς στην τοπική κοινωνία. Έβαζε την παλάμη στο στόμα, σαν χωνί, κι έπαιρνε τις γειτονιές φωνάζοντας. Η αμοιβή του ήταν ένα ποτηράκι τσίπουρο ή λίγο κολατσιό.
Τα νεώτερα χρόνια τους πλήρωνε η Κοινότητα ή μια ομάδα κατοίκων. Ο ντελάλης ήταν ο ενημερωτής της πόλης για το τι γινόταν και το τι θα γίνει. Τους έλεγε για τις μεγάλες εκδηλώσεις. Με λίγα λόγια ήταν μια κινητή εφημερίδα.
Σήμερα που υπάρχουν τα μεγάφωνα δε χρειάζεται ο ντελάλης. Τους συναντάμε στις λαϊκές αγορές, που βροντοφωνάζουν την πραμάτεια ή τα προϊόντα τους.
Αλλιώς τους λέγανε και "κράχτες". Ντελάλης (= κήρυκας = διαλαλητής = μορφές προφορικής διαφήμισης και προβολής).



Πρωτοσέλιδο

“Παιδιά, βγείτε να παίξετε με τις φανέλες των ομάδων σας”

Το πρωτοσέλιδο της ισπανικής εφημερίδας καλεί τα παιδιά (έως 13 ετών) να βγουν στους δρόμους και να παίξουν σε ακτίνα ενός χιλιομέτρου από το σπίτι τους και για μία ώρα, μετά τη χαλάρωση των απαγορευτικών μέτρων


Ποια είναι τα βασικά στοιχεία του Πρωτοσέλιδου;

Τίτλος, εκδότης, έτος και αριθμός φύλλου, ημερομηνία, τιμή, περιοδικότητα, είδος εφημερίδας, περιεχόμενα, εικόνες, επικοινωνία, εισαγωγικό κείμενο ή επικαιρότητα.






Άρθρο













Εδώ μπορείς να ξεφυλλίσεις δυο μαθητικές εφημερίδες

Μαθητική εφημερίδα Ριζού Πέλλας

Παιδότυπος μαθητική εφημερίδα 88ου Δ.Σ. Αθηνών

Όπως είδες τα παιδιά στην εφημερίδα τους έγραψαν ένα άρθρο για τη γρίπη. Εμείς θα μπορούσαμε να γράψουμε ένα άρθρο για τον κορωνοϊό, που είναι στην επικαιρότητα σε όλο τον κόσμο. Για να γράψεις όμως ένα άρθρο πρέπει να ενημερωθείς και να συγκεντρώσεις τις απαραίτητες πληροφορίες. Για να γίνει αυτό πρέπει να έχεις στο μυαλό σου ερωτήσεις στις οποίες θα απαντά το άρθρο σου. Όπως π.χ.


  • Τι είναι ο κορωνοϊός;πώς μπορεί κάποιος να "κολλήσει;"
  • Πόσο κινδυνεύουμε;
  • Ποια είναι τα συμπτώματα του κορωνοϊού;
  • Υπάρχει θεραπεία;
  • Γιατί μένουμε στο σπίτι και δεν πάμε στο σχολείο ή στη δουλειά;
  • Πώς μπορούμε να προστατευτούμε αλλά και να προστατεύσουμε τους ανθρώπους γύρω μας;
  • Ποια μέτρα πρέπει να πάρουμε στις καθημερινές μας δραστηριότητες;



Τι πρέπει να έχει ένα άρθρο:
1. Τίτλο: σύντομο, ενδιαφέροντα περιεκτικό, να κεντρίζει το ενδιαφέρον του αναγνώστη
2. Θέμα: σε ποιο θέμα αναφέρεται; δεν πρέπει να ξεφεύγει από το θέμα.
3. Πληροφορίες για το θέμα: πρέπει να γίνει μια μικρή έρευνα από αξιόπιστες πηγές. Οι πληροφορίες πρέπει να έχουν συνέχεια και η μια να προκύπτει από την άλλη. Π.χ. δεν μπορώ πρώτα να αναφέρω τα μέτρα προστασίας και ύστερα να πω τι είναι ο κορωνοϊός. Πρέπει να υπάρχει συνοχή και  συνδέσεις. Για αυτό το λόγο χρησιμοποιώ συνοχικές λέξεις (θυμάσαι που λέγαμε για την κόλλα ανάμεσα στις προτάσεις;). Για παράδειγμα τέτοιες είναι:

  • Αλλά, ενώ, ωστόσο, όμως, αν και=δείχνουν αντίθεση

  • Γιατί, επειδή, διότι, αφού, καθώς= αιτιολογούν


  • Ταυτόχρονα,όταν, ύστερα, έπειτα, αργότερα,πρώτα, μέχρι τώρα, στη συνέχεια= δείχνουν χρόνο

  • Και, επίσης, ακόμη, επιπλέον, με άλλα λόγια = συνδέει όμοια πράγματα

  • επομένως άρα, οπότε = βγάζουμε συμπέρασμα


4. Κλείσιμο: με ένα συμπέρασμα ή μικρή περίληψη όσων έχουν προηγηθεί.

Όλα τα παρακάτω θα σε βοηθήσουν να ενημερωθείς:

1. Επιτραπέζιο παιχνίδι που μπορείς να το παίξεις και στον υπολογιστή!

«Ο καθαρός αέρας κάθε μέρα τους ιούς τους κάνει πέρα. Άνοιξε και κλείσε το πλησιέστερο παράθυρο». Πρόκειται για μια φράση που -σε διάφορες παραλλαγές- ακούγεται σχεδόν καθημερινά ως μέσο προστασίας εν μέσω πανδημίας αλλά κι ένα από τα πεδία του παιχνιδιού «Νίκησε τον Ιό», που δημιούργησε το Συμβούλιο της Ευρώπης εν μέσω πανδημίας ώστε να βοηθήσει τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα τον ιό, με εύκολο αλλά και διασκεδαστικό τρόπο.

"Νίκησε τον ιό" επιτραπέζιο παιχνίδι

Χρήσιμες δραστηριότητες για νεαρούς πολίτες


2. Δύο βιβλία γραμμένα για παιδιά, εξηγούν με απλά λόγια και σε ενημερώνουν

COVIDBOOK


Κορωνοϊός: ένα βιβλίο για παιδιά


Γυρίζουμε σχολείο!!!

Δες κάποιες συμβουλές στο παρακάτω βίντεο:




Κι άλλες συμβουλές


  • Να βήχεις ή να φτερνίζεσαι στον αγκώνα σου ή σε χαρτομάντιλο, το οποίο θα πετάς αμέσως σε κάδο απορριμμάτων.


  • Να μην βάζεις τα χέρια σου στο στόμα, στη μύτη ή στα μάτια σου.


  • Να πλένεις συχνά τα χέρια σου με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα, ειδικά πριν τη λήψη φαγητού και μετά τη χρήση της τουαλέτας. Αν δεν υπάρχει σαπούνι και νερό, μπορείς να χρησιμοποιήσεις αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα.


  • Να μην ανταλλάσσεις αντικείμενα (όπως στυλό, μολύβι, γόμα, κλπ) με τους συμμαθητές σου.


  • Να κρατάς απόσταση 1,5 μ. με τους συμμαθητές σου μέσα στην τάξη και στους άλλους χώρους του σχολείου, καθώς και με τους φίλους και γνωστούς σου έξω από το σχολείο.


  • Σε περίπτωση που εμφανίσεις πυρετό, βήχα ή δυσκολία στην αναπνοή να ενημερώσεις άμεσα τους γονείς/κηδεμόνες σου ή τη δασκάλα σου και να μείνεις σπίτι μέχρι να νιώσεις τελείως καλά.

Να επιλέξεις ένα από τα παρακάτω άρθρα και να το γράψεις:
Οι ερωτήσεις αφορούν τις πληροφορίες του άρθρου σου. Θα σε βοηθήσουν να σχεδιάσεις το κείμενό σου!Είναι ο οδηγός σου!

1. Τι είναι ο κορωνοϊός;πώς μπορεί κάποιος να "κολλήσει;Ποια είναι τα συμπτώματα του κορωνοϊού;"Πόσο κινδυνεύουμε;" "Υπάρχει θεραπεία;"

 2. Τι είναι ο κορωνοϊός; Γιατί μένουμε στο σπίτι και δεν πάμε στο σχολείο ή στη δουλειά; Πώς μπορούμε να προστατευτούμε αλλά και να προστατεύσουμε τους ανθρώπους γύρω μας;

3. Τι είναι ο κορωνοϊός;Ποια μέτρα πρέπει να πάρουμε στις καθημερινές μας δραστηριότητες; Ποια μέτρα πρέπει να πάρουμε (εμείς ως μαθητές) στο σχολείο;








Συνέντευξη

Συνέντευξη Τριβιζά στο ELNIPLEX





Προτάσεις για την εφημερίδα μας!

"Τα παιδιά του 43"
"Τα γρήγορα Δευτεράκια"
"Τα έξυπνα Δευτεράκια"
"Το μολύβι του 43"
"Ειδήσεις για το δημοτικό"
"Καθαρά μολύβια"
"Τα χρωματιστά μολύβια"
"24 χορευτές"
"Τα σούπερ Δευτεράκια"
"Ενημερωμένη μέρα από το 43"
"Τα ωραία φύλλα"
"Σούπερ Δημοσιογράφοι"
"Τα σαΐνια του 43"
"Οι σκανταλιάρηδες"
"Η συνεργασία της Δευτέρας"
"Τα καθαρά θρανία"
"Οι χαριτωμένες σβήστρες"


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.