Ετικέτες

Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2022

 Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Φροντίζω το Περιβάλλον: Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά


"Μεσόγειος: η Θάλασσα που Ενώνει Πολιτισμούς"

1ο Εργαστήριο: " Ταξίδι στις χώρες της Μεσογείου"





Ορισμός: μνημείο ΚΛΙΚ


Πολιτικός χάρτης της Μεσογείου ΚΛΙΚ




Η Μεσόγειος στο πέρασμα του χρόνου ΚΛΙΚ


2ο Εργαστήριο: "Μνημεία και πολιτισμοί"

Ας δούμε κάποια μνημεία των χωρών της Μεσογείου!

Οι όχθες του Σηκουάνα (Παρίσι, Γαλλία)


Από το Λούβρο μέχρι τον Πύργο του Άιφελ, ή από την Πλατεία Ομονοίας μέχρι το Grand Palais και το Petit Palais, μπορεί κανείς να δει και να ξαναζήσει όλη την εξέλιξη της ιστορίας των Παρισίων και της Γαλλίας γενικότερα, περπατώντας απλά δίπλα στο Σηκουάνα. Ο Μεσαιωνικός ναός της Notre-Dame και η Sainte-Chapelle αποτελούν αριστουργήματα της αρχιτεκτονικής.

Στον κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO είναι από το 1991.





Η Ακρόπολη των Αθηνών (Αθήνα, Ελλάδα)






Η Ακρόπολη των Αθηνών με το Ναό του Παρθενώνα αποτελεί το πιο αναγνωρισμένο μνημείο στον Κόσμο όχι μόνο από την αξεπέραστη αρχιτεκτονική και την φιλοσοφία του αλλά και από τα Ιδανικά, τις Αρχές και τις Αξίες που φέρει.Η Ακρόπολη των Αθηνών εξακολουθεί να σηματοδοτεί την ελευθερία και την Δημοκρατία των λαών και των κρατών.

    Στο κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO από το 1987


H μεσαιωνική πόλη της Ρόδου (Ρόδος, Ελλάδα)



Η Μεσαιωνική πόλη της Ρόδου δημιουργήθηκε  από το Τάγμα Ιπποτών του Αγίου Ιωάννου, τα μέλη του οποίου προέρχονταν από όλες τις καθολικές χώρες της Ευρώπης και κατέστησαν και πάλι το νησί εμπορικό κέντρο της Μεσογείου.
Στη Παγκόσμια Κληρονομιά της UNESCO από το 1988




Λευκός Πύργος (Θεσσαλονίκη, Ελλάδα)




 Χαρακτηριστικό μνημείο της Θεσσαλονίκης και είναι ό,τι έχει σωθεί από την κατεδαφισμένη οθωμανική οχύρωση της πόλης.

Ο Λευκός Πύργος της Θεσσαλονίκης το 1912.
Το τείχος (περίβολος) που τον περιέβαλλε κατεδαφίστηκε το 1917


Τα έργα του Antoni Gaudi (Βαρκελώνη, Ισπανία)





Σίγουρα ένας από τους μεγαλύτερους και τους περισσότερο εμπνευσμένους αρχιτέκτονες της εποχής μας. Μεταξύ των οικοδομημάτων του, η Casa Milla, μια εντελώς νέα μορφή «αφηρημένης» πολυκατοικίας,  η Βασιλική της Sagrada familia, το πάρκο Guell και άλλα.

Τα έργα του, που τα περισσότερα βρίσκονται στη Βαρκελώνη, είναι στο κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO από το 1984


Sabratha (Λιβύη)



Μια πανέμορφη πόλη των Φοινίκων, στη Μεσόγειο, στα βόρεια της Λιβύης, η Sabratha, χτίστηκε σα πόλη εμπορίου για τα εμπορεύματα από τα βάθη της Αφρικής προς την Ευρώπη.
Στη Παγκόσμια Κληρονομιά της UNESCO από το 1982




Μέμφις, Γκίζα και πυραμίδες (Αίγυπτος)



Γύρω από την πρωτεύουσα της Αρχαίας Αιγυπτιακής Αυτοκρατορίας Μέμφις, υπάρχουν υπέροχοι  ναοί και  πυραμίδες.
Η περιοχή εθεωρείτο στην Αρχαιότητα, ως ένα από τα Επτά Θαύματα του Κόσμου.
Στον Κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO είναι από το 1979.




 Piazza del Duomo  (Πίζα, Ιταλία)





Η πλατεία αυτή, γνωστή κι ως η «πλατεία των θαυμάτων», είναι το πιο σπουδαίο τουριστικό μνημείο της Πίζας. Αποτελείται από 4 κτίρια: Τον «κεκλιμένο Πύργο», τον Καθεδρικό Ναό, το Βαπτιστήριο και το Campsanto.
Όλη η πλατεία του Duomo είναι στη παγκόσμια Κληρονομιά από το 1987






Η Βενετία (Ιταλία)




Πρόκειται για μια ολόκληρη πόλη-μουσείο, όπου τίποτε δεν υπάρχει στη τύχη, και τίποτε δεν απομακρύνεται από την έννοια της Τέχνης.




ΠΗΓΗ:http://unescohat.wordpress.com/ 




ΟΥΝΕΣΚΟ:


H UNESCO είναι διεθνής οργανισμός που ανήκει στο σύστημα των Ηνωμένων Εθνών.   

Έχει την έδρα της στο Παρίσι και  αντικείμενό της είναι η Εκπαίδευση, ο Πολιτισμός  οι  Επιστήμες και η Επικοινωνία και Πληροφόρηση.

 Το ακρωνύμιό της άλλωστε είναι επεξηγηματικό: United Nations Educational Scientific and Cultural Organization. 

Έμβλημά της είναι η πρόσοψη ενός αρχαίου ελληνικού ναού (του Παρθενώνα) όπου τη θέση των δωρικών κιόνων έχουν πάρει τα αρχικά του ονόματός της. Ο συμβολισμός μιλάει από μόνος του και δε χρειάζεται περαιτέρω ανάλυση.

Η  UNESCO ιδρύθηκε στις 16 Νοεμβρίου 1945 με κύριο στόχο την  ειρήνη μέσω πολιτιστικών δράσεων και εκφράσεων. Είναι κέντρο επικοινωνίας και συνάντησης λαών και πολιτισμών, αλλά είναι επίσης και  κέντρο στο οποίο συνομολογούνται ή και τίθενται σε εφαρμογή διεθνείς συνθήκες και συμφωνίες, καταβάλλονται προσπάθειες για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τη διασφάλιση της ελευθερίας της έκφρασης, την περιφρούρηση της παγκόσμιας κληρονομιάς, υλικής και άυλης, την ενίσχυση και διάδοση της εκπαίδευσης, ιδίως σε λιγότερο ευνοημένες ζώνες του πλανήτη, την καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης και εμπορίας των πολιτιστικών αγαθών κτλ.














Αξιοθέατα Ευρώπης ΚΛΙΚ


Πολιτιστικός χάρτης Ευρωπης ΚΛΙΚ

Μπίνγκο! Μνημεία του κόσμου ΚΛΙΚ

Βρες τα αξιοθέατα ΚΛΙΚ

Παζλ μνημείων ΚΛΙΚ



3ο και 4ο Εργαστήριο:Ερευνώντας την ιστορία των μνημείων


Στάση 1η: Ο πύργος του 'Αιφελ (Παρίσι) 



Μια πρώτη εικόνα ....


Τι θα ήθελες να μάθεις;
  1. Κατασκευάστηκε το 1889 από τον διάσημο μηχανικό Γουστάβο Άιφελ
  2. Αφορμή η διεθνής έκθεση Universell αλλά και η εκατονταετής επέτειος της Γαλλικής Επανάστασης.
  3. Είναι φτιαγμένος σχεδόν εξολοκλήρου από σφυρήλατο σίδηρο και ζυγίζει συνολικά πάνω από 10 χιλιάδες τόνους.
  4. Ύψος: 300 μέτρα, μαζί με  την κεραία  αγγίζει τα 325 μέτρα. Όταν κατασκευάστηκε ήταν το ψηλότερο κτίριο στον κόσμο, τίτλο που διατήρησε μέχρι το 1931, δηλαδή για σχεδόν μισό αιώνα.
  5. Ο πύργος αποτελείται από 3 επίπεδα προσβάσιμα στους επισκέπτες. Η αναρρίχηση από το επίπεδο του εδάφους στο πρώτο επίπεδο διαρκεί περίπου 300 βήματα. Εναλλακτικά, μπορείτε να επιλέξετε να πάρετε τον ανελκυστήρα από το έδαφος στο πρώτο ή το δεύτερο επίπεδο. Και τα δύο επίπεδα αποτελούνται από εστιατόρια για επισκέπτες επίσης.
    Το τρίτο στρώμα και η ψηλότερη πλατφόρμα προσβάσιμη στους επισκέπτες βρίσκεται περίπου 276 μέτρα από το έδαφος.
    Εάν επισκέπτεστε το Παρίσι για να δείτε τον Πύργο του Άιφελ, θα χρειαστεί να αγοράσετε εισιτήρια που θα σας επιτρέψουν να εισέλθετε μέσω ανελκυστήρα ή να ανεβείτε τις σκάλες στο πρώτο ή το δεύτερο επίπεδο.
  6. Το κατάστημα του Πύργου του Άιφελ προσφέρει μια μεγάλη ποικιλία από αναμνηστικά, το κύριο θέμα είναι το Παρίσι, η Iron Lady, μπρελόκ, καρτ-ποστάλ, μετάλλια, χαρτικά, ρούχα, πιάτα. Τα περισσότερα από αυτά τα είδη μπορούν να αγοραστούν μόνο εδώ.

    Ο Πύργος του Άιφελ διαθέτει δύο εστιατόρια στον δεύτερο όροφο με πανοραμική θέα στην πόλη και ένα μπαρ στην κορυφή.
    Το χειμώνα, ένα μικρό παγοδρόμιο ανοίγει στον δεύτερο όροφο του Πύργου του Άιφελ.

    Ο πύργος είναι ανοιχτός καθημερινά όλο το χρόνο, επτά ημέρες την εβδομάδα:

    Το Πάσχα και κατά τη διάρκεια της άνοιξης, ο πύργος παραμένει ανοιχτός μέχρι τα μεσάνυχτα.

    Η πρόσβαση στην κορυφή του πύργου ενδέχεται να είναι προσωρινά κλειστή λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών ή μεγάλης εισροής επισκεπτών.


Ο πύργος του Άιφελ δεν άρεσε πάντα σε όλους!



Μπορεί σήμερα να συρρέουν στο Παρίσι άνθρωποι από όλον τον κόσμο για να δουν το δημοφιλές αξιοθέατο, αλλά ο πύργος δεν άρεσε πάντα σε όλους και πολύ περισσότερο στους Παριζιάνους.
Για την ακρίβεια, οι επικρίσεις ήταν πάρα πολλές όταν κατασκευάστηκε. Πολύς κόσμος θεωρούσε (φανταζόμαστε πως ίσως κάποιοι εξακολουθούν να θεωρούν) πως ο πύργος του Άιφελ ήταν αντιαισθητικός. Μάλιστα οι εφημερίδες της εποχής δημοσίευσαν αρκετές οργισμένες επιστολές από τον καλλιτεχνικό (και όχι μόνο) κόσμο του Παρισιού.Φοβόντουσαν ότι η μεταλλική δομή θα καταστέλλει την αρχιτεκτονική της πόλης, θα παραβιάζει το μοναδικό στιλ της πρωτεύουσας, η οποία είχε αναπτυχθεί κατά τη διάρκεια των αιώνων, σε σχέση με την οποία έστειλαν αγανάκτηση και αιτήματα στο γραφείο του δημάρχου του Παρισιού να σταματήσει την κατασκευή του πύργου και μετά την κατασκευή να ξεκινήσει η  αποσυναρμολόγηση


Το άρθρο «Διαμαρτυρία ενάντια στην κατασκευή του πύργου του Monsieur Eiffel» που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Le Temps, απευθυνόταν στον διορισμένο διευθυντή για τη διοργάνωση της Παγκόσμιας Έκθεσης, Monsieur Alfand, ήταν ενδεικτικό. Το άρθρο υπογράφηκε από πολλά μεγάλα ονόματα στον κόσμο της λογοτεχνίας και της τέχνης: Maupassant, Emile Zola, Charles Garnier, Alexandre Dumas Jr. Η επιστολή ανέφερε, εν μέρει: "Εμείς, συγγραφείς, ζωγράφοι, γλύπτες, αρχιτέκτονες και λάτρεις της ομορφιάς του Παρισιού, εκφράζουμε ειλικρινά την οργή μας στο όνομα της υπεράσπισης του γαλλικού στιλ, της αρχιτεκτονικής και της ιστορίας, ενάντια στον ακατάλληλο και τρομερό Πύργο του Άιφελ."

Άλλοι επικριτές του έργου προχώρησαν ακόμη περισσότερο, δημοσιεύοντας άρθρα με προσβλητική γλώσσα: "το ψηλότερο στύλο λαμπτήρων στον κόσμο", "σίδερο τέρας", "σκελετός καμπαναριού", "μεταλλική υποστήριξη μιας γυμναστικής συσκευής, ημιτελής, μπερδεμένη και παραμορφωμένη", "ψηλή και λεπτή πυραμίδα σιδερένια σκάλες, αυτός ο γιγαντιαίος αδέξιος σκελετός σε ένα θεμέλιο, χτισμένος, προφανώς, για να στηρίξει το τεράστιο μνημείο του Κύκλωπα "," ημιτελής καμινάδα εργοστασίου, σχάρα με τη μορφή καμπαναριού, κόσκινο σε μορφή κεριού ".

Ίσως αυτός να ήταν και ο λόγος για τον οποίο ο αρχιτέκτονας "διακόσμησε" το έργο του με τα ονόματα 72 επιστημόνων (μηχανικών, αστρονόμων, μαθηματικών, φυσικών, χημικών, γεωγράφων, κλπ).

Ανακαλύψτε τα μυστικά του ΚΛΙΚ


Η κατασκευή




Το ήξερες αυτό; ΚΛΙΚ















Ωραίο το ταξίδι μας στον πύργο του Άιφελ!
Μάθαμε πολλά για το υπέροχο και επιβλητικό αυτό μνημείο!
Τον ζωγραφίσαμε και τον κατασκευάσαμε!
Να τι κάναμε!





Στάση 2η 

5ο και 6ο εργαστήριο

Ο Παρθενώνας

Η Ακρόπολη των Αθηνών είναι ο πιο σημαντικός αρχαιολογικός χώρος στην Ελλάδα και βρίσκεται στον ομώνυμο βραχώδη λόφο που δεσπόζει στο κέντρο της σύγχρονης Αθήνας.
Στην Ακρόπολη βρισκόταν το σπουδαιότερο και μεγαλοπρεπέστερο ιερό της αρχαίας πόλης αφιερωμένο στην προστάτιδα θεά της πόλης: την Αθηνά. Στην Ακρόπολη υπάρχουν τρεις αρχαίοι ναοί, ο Παρθενώνας, το Ερέχθειο και ο ναός της Απτέρου Νίκης. Ο λόφος είναι απρόσιτος απ’ όλες τις πλευρές εκτός της δυτικής, όπου και βρίσκεται η οχυρή -μνημειακή πλέον – είσοδος, η διακοσμημένη με τα λαμπρά “Προπύλαια”. Όλα τα μνημεία της Ακρόπολης είναι κατασκευασμένα από Πεντελικό μάρμαρο και χτίστηκαν κατά τον λεγόμενο “Χρυσό Αιώνα” του Περικλή (450-330 π.Χ.). Είναι ένα αναγνωρισμένο μνημείο παγκόσμιας ακτινοβολίας.


ΠΗΓΗ ΚΛΙΚ

Τι θα ήθελες να μάθεις;


Μια φανταστική βόλτα στο βράχο της Ακρόπολης της αρχαίας Αθήνας του 5ου αι. π.Χ. (του χρυσού αιώνα)






ΠΗΓΗ: http://pythagoreionip.blogspot.com
Λεξιλόγιο:

Αέτωμα:το τριγωνικό επιστέγασμα των στενών πλευρών ενός οικοδομήματος

Στο ανατολικό αέτωμα εικονίζεται η γέννηση της Αθηνάς




Η θεά Άρτεμη



Στο δυτικό η διαμάχη της Αθηνάς και του Ποσειδώνα




Μετόπη: ορθογώνια πλάκα με ανάγλυφα
Ανατολική μετόπη: Γιγαντομαχία
Βόρεια μετόπη: Τρωικός πόλεμος
Δυτική μετόπη: Αμαζονομαχία
Νότια μετόπη: Κενταυρομαχία
Ζωφόρος:διακοσμητική ζώνη, με ανάγλυφες συνήθως  παραστάσεις, που αποτελεί τμήμα του  αρχαίων ναών και βρίσκεται πάνω από το επιστύλιο
Στη ζωφόρο του Παρθενώνα υπάρχουν σκηνές από την πομπή των Παναθηναίων 
Κίονες:κολώνες
Παναθήναια:αρχαία ελληνική γιορτή των Αθηνών  αφιερωμένη στη θεά Αθηνά η οποία λάμβανε χώρα στην πόλη κάθε τέσσερα χρόνια. Για τους πολίτες της Αθήνας ήταν το σημαντικότερο γεγονός του χρόνου.


Γιγαντομαχία:

Σύμφωνα με τον μύθο οι Γίγαντες είναι τα παιδιά της Γαίας και του Ουρανού. Αν και η καταγωγή τους ήταν θεϊκή, ήταν θνητοί ή μπορούσαν να σκοτωθούν, με τον όρο να χτυπηθούν ταυτόχρονα από ένα θεό και ένα θνητό. Η Γαία τους γέννησε για να εκδικηθεί τον Δία, επειδή είχε κλείσει στον Τάρταρο τα άλλα της παιδιά, τους Τιτάνες.  Είχαν τρομερή όψη· τα μαλλιά τους ήταν πυκνά, το γένι τους δασύ και ως πόδια είχαν σώματα φιδιών.

 

Με το που γεννήθηκαν άρχισαν να εξακοντίζουν εναντίον του ουρανού αναμμένα δέντρα και τεράστιους βράχους. Εναντίον τους κινήθηκαν ο Δίας, που φορούσε την αιγίδα του κι έριχνε κεραυνούς που τους έφερνε ένας αετός, η Αθηνά, που φορούσε κι αυτή την αιγίδα κι έριχνε επίσης κεραυνούς όπως και ο πατέρας της, και τέλος ο Ηρακλής, ο θνητός που ήταν απαραίτητος για να θανατωθεί ένας Γίγαντας. Καθώς ο μύθος πλουτιζόταν έπαιρναν μέρος κι άλλοι θεοί, όπως ο Διόνυσος, ο Άρης, ο Ήφαιστος, η Αφροδίτη και ο Έρως, ο Ποσειδώνας κ.ά.

 





ΠΗΓΗ: Μουσείο Ακρόπολης



Εικονίζεται στα αριστερά ο Ερμής και δεξιά πεσμένος ο Γίγαντας.





Αμαζονομαχία

ο Ηρακλής, ως μέρος των «άθλων» του, ανέλαβε να κλέψει τη ζώνη της βασίλισσας των Αμαζόνων, Ιππολύτης. Κατά τη διάρκεια αυτής της εκστρατείας, ο Θησέας, που συνόδευε τον Ηρακλή, έκλεψε μία Αμαζόνα, την Αντιόπη. Αυτό το τελευταίο γεγονός προκάλεσε την επίθεση των Αμαζόνων στην Αθήνα. Η λεγόμενη «Αμαζονομαχία» που ακολούθησε αποτελεί έναν από τους βασικούς ιδρυτικούς μύθους της Αθήνας και της κλασσικής ελληνικής αρχαιότητας. Τόσο σημαντική την θεωρούσαν οι Αθηναίοι που την απεικόνισαν και στην μία πλευρά της Ακρόπολης 

Οι Αμαζόνες πήραν επίσης μέρος στον τρωικό πόλεμο. Για να βοηθήσουν τον Πρίαμο, έστειλαν μια ομάδα τους υπό τις εντολές της βασίλισσάς τους, Πενθεσίλειας, αλλά ηττήθηκαν από τον Αχιλλέα.

ΠΗΓΗ:https://el.wikipedia.org/wiki





Κενταυρομαχία



Σύμφωνα με τον μύθο ο Πειρίθοος και ο φίλος του ο Θησέας ήταν αυτοί που έφεραν τους Λαπίθες από τη Θεσσαλία. Ο Πειρίθοος, για να γιορτάσει τον γάμο του με την Ιπποδάμεια, έκανε ένα γλέντι στο οποίο κάλεσε και τους Κενταύρους, οι οποίοι ήταν συγγενείς του. Οι Κένταυροι, μη όντας συνηθισμένοι στο κρασί, μέθυσαν και ένας απ' αυτούς, ο Εύρυτος, πρόσβαλε τη μνηστή του Πειρίθοου. Τον Εύρυτο μιμήθηκαν κι άλλοι Κένταυροι κι ο γάμος κατέληξε σε συμπλοκή. Το αποτέλεσμα ήταν να χαθούν πολλοί κι απ' τις δύο μεριές. Στο τέλος νίκησαν οι Λαπίθες που εξανάγκασαν τους Κενταύρους να εγκαταλείψουν τη Θεσσαλία. Στη μάχη λέγεται πως πήρε μέρος κι ο Θησέας, ως φίλος του Πειρίθοου.






ΠΗΓΗ: https://www.britishmuseum.org/collection/object/G_1816-0610-15

ΠΗΓΗ: http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/parthenonas/D.m/d.m1.htm

Μια πραγματική βόλτα


Αναπαράσταση του Παρθενώνα


Η ιστορία του Παρθενώνα στο πέρασμα των αιώνων




Βίντεο με τα γλυπτά



Η θεά Αθηνά ΚΛΙΚ



Κατασκευάζουμε ζωφόρο ΚΛΙΚ


Τρισώματος δαίμονας ΚΛΙΚ


Παιχνίδι μνήμης ΚΛΙΚ


Μια παράξενη βόλτα ΚΛΙΚ


Βρες τα μνημεία της Ακρόπολης ΚΟΥΙΖ ΚΛΙΚ


Για να δούμε τι έμαθες; ΚΟΥΙΖ ΚΛΙΚ  από 

ΠΗΓΗ: https://wordwall.net



7o εργαστήριο

Απειλές και προστασία των μνημείων









Παρατηρήστε τις παρακάτω φωτογραφίες










ΠΗΓΗ φωτογραφιών: Χριστίνα Κοντοπούλου (2021) 
https://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/bitstream/handle/11400/798/Kontopoulou_15003.pdf?sequence=1&isAllowed=y



Μνημεία που χάνονται από προσώπου γης: Άρθρο από την Καθημερινή

ΠΗΓΗ: https://www.kathimerini.gr/world/959434/mnimeia-poy-chanontai-apo-prosopoy-gis/

Τι μπορεί να γίνει;






8ο Εργαστήριο
Προληπτική συντήρηση - προστασία των μνημείων



O πόλεμος στην Ουκρανία θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο ανθρώπινες ζωές και υλικές υποδομές, αλλά και ανεκτίμητα έργα τέχνης, πολιτιστικά αντικείμενα και μνημεία. Οι κάτοικοι της πόλης Λβιβ κινητοποιούνται για να σώσουν την πολιτιστική κληρονομιά τους.












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.