Ενότητα 16 Γλώσσα
Μουσεία

- Ο Γιάννης λύνει τις ασκήσεις. (λύνω)
- Ο ασθενής εξετάζεται από το γιατρό. (εξετάζομαι)
ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΣΕ ΠΑΘΗΤΙΚΗ |
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ | ||
ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ | ΡΗΜΑ | ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ |
Ο ξυλουργός (ονομαστική) | καρφώνει (ρήμα ενεργητικής διάθεσης) | τα σανίδια. (αιτιατική) |
ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ | ||
ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ | ΡΗΜΑ | ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΑΙΤΙΟ |
Τα σανίδια (ονομαστική) | καρφώνονται (ρήμα παθητικής διάθεσης) | από τον ξυλουργό. (από + αιτιατική) |
Αρχαιόκλιτα είναι τα ρήματα που κλίνονται όπως στην αρχαία ελληνική γλώσσα. Χρησιμοποιούμε δηλαδή και σήμερα κάποιους τύπους από τα αρχαία ελληνικά. Η κλίση αυτή λέγεται λόγια.
Τέτοια ρήματα είναι:
- το βαίνω και τα σύνθετά του (συμβαίνω, αποβαίνω)
- το άγω και τα σύνθετά του (διάγω, εξάγω, παράγω)
- το λαμβάνω και τα σύνθετά του (συλλαμβάνω, απολαμβάνω)
- το δεικνύομαι και τα σύνθετά του (επιδεικνύομαι, αποδεικνύομαι)
Τύπους από την αρχαία ελληνική συναντούμε και στην κλίση:
των ρημάτων β’ συζυγίας α΄ τάξης (εγγυώμαι, εξαρτώμαι)
των ρημάτων β’ συζυγίας β΄ τάξης (θεωρούμαι, στερούμαι)
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ
Ενεστώτας: συμβαίνει εισάγω
Παρατατικός: συνέβαινε εισήγα
Αόριστος: συνέβη εισήγαγα
Εξ. Μέλλοντας: θα συμβαίνει θα εισάγω
Παρακείμενος: έχει συμβεί έχω εισαγάγει
Υπερσυντέλικος: είχε συμβεί είχα εισαγάγει
Συντ. Μέλλοντας: θα έχει συμβεί θα έχω εισαγάγει
αποδεικνύω συλλαμβάνω
απεδείκνυα συλλάμβανα
απέδειξα συνέλαβα
θα αποδεικνύω θα συλλαμβάνω
έχω αποδείξει έχω συλλάβει
είχα αποδείξει είχα συλλάβει
θα έχω αποδείξει θα έχω συλλάβει
ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ
Ενεστώτας: εισάγομαι αποδεικνύομαι
Παρατατικός: εισαγόμουν αποδεικνυόμουν
Αόριστος: εισήχθη / εισήχθηκα αποδείχθηκα / απεδείχθην
Εξ. Μέλλοντας: θα εισάγομαι θα αποδεικνύομαι
Στ. Μέλλοντας: θα εισαχθώ θα αποδειχθώ
Παρακείμενος: έχω εισαχθεί έχω αποδειχθεί
Υπερσυντέλικος: είχα εισαχθεί είχα αποδειχθεί
Συντ. Μέλλοντας: θα έχω εισαχθεί θα έχω αποδειχθεί
Παρατατικός: συλλαμβανόμουν
Αόριστος: συνελήφθην
Εξ. Μέλλοντας: θα συλλαμβάνομαι
Στ. Μέλλοντας: θα συλληφθώ
Παρακείμενος: έχω συλληφθεί
Υπερσυντέλικος: είχα συλληφθεί
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
θεωρούμαι εγγυώμαι
θεωρείσαι εγγυάσαι
θεωρείται εγγυάται
θεωρούμαστε εγγυόμαστε
θεωρείστε εγγυάστε
θεωρούνται εγγυώνται
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
θεωρούμουν εγγυόμουν
θεωρούσουν εγγυόσουν
θεωρούνταν / θεωρείτο εγγυόταν
θεωρούμαστε /θεωρούμασταν εγγυόμαστε / εγγυόμασταν
θεωρούσαστε / θεωρούσασταν εγγυόσαστε / εγγυόσασταν
θεωρούνταν εγγυόνταν / εγγυούνταν
Ως απρόσωπα ρήματα χρησιμοποιούνται:
Πρέπει να διαβάσω.
Ρ Υ
* Προσέχω: Μερικά ρήματα μπορεί να χρησιμοποιούνται και ως προσωπικά αλλά και ως απρόσωπα.
Απαγορεύεται το κάπνισμα.
Ρ Υ
ποιος απαγορεύεται; το κάπνισμα
Η λέξη ‘κάπνισμα’ είναι ουσιαστικό, άρα το ρήμα είναι προσωπικό.
Ρ Υ
ποιος απαγορεύεται; Ως Υποκείμενο θεωρούμε ‘να καπνίζετε’, που είναι πρόταση, άρα το ρήμα είναι απρόσωπο.
Πρόλογος
Πού και πότε συνέβη αυτή η ιστορία.
Κυρίως Θέμα
Ποια πρόσωπα συμμετέχουν.
Τι έγινε στην αρχή.
Τι έγινε στη συνέχεια. Ποιο γεγονός είναι σημαντικό.
Ποια είναι τα συναισθήματα των προσώπων;
Τι έγινε στο τέλος;
Επίλογος
Ποιο είναι το αποτέλεσμα του γεγονότος;
Ποιο συμπέρασμα προκύπτει;
Πώς ένιωσαν τα πρόσωπα;
Ποια είναι η γνώμη μας;
* Προσέχουμε να μη χρησιμοποιούμε τη λέξη ‘εγώ’.
* Η αφήγηση πρέπει να είναι γρήγορη και παραστατική. Δεν γράφουμε πολλά λόγια για θέματα που δεν σχετίζονται άμεσα με την ιστορία.
*Οι ερωτήσεις του σχεδιαγράμματος είναι βοηθητικές προς τη ροή της έκθεσης! Δεν γράφω απλώς τις απαντήσεις.
Για να γράψω μια περίληψη:
1. Διαβάζω το κείμενο (2 φορές)
2. Διαβάζω τις παραγράφους και υπογραμμίζω τις λέξεις- κλειδιά.
3. Γράφω ένα πλαγιότιτλο για καθεμία.
4. Ενώνω τους πλαγιότιτλους.
* Μπορούμε να ξεκινήσουμε με τη φράση «Σύμφωνα με το κείμενο…»
* Χρησιμοποιούμε συνδετικές λέξεις.
* Δεν χρησιμοποιούμε λέξεις ίδιες με αυτές του κείμενου.
* Δεν σχολιάζουμε το κείμενο ούτε γράφουμε τη γνώμη μας.
* Η περίληψη είναι (συνήθως) μια παράγραφος
Όταν θέλουμε να δώσουμε πληροφορίες για μια επίσκεψη που κάναμε αναφέρουμε:
Πρόλογος
Πότε και γιατί πήγαμε εκεί;
Γράφουμε τη γενική εντύπωση του τόπου (η πρώτη ματιά).
Περιγραφή του τόπου με περισσότερες λεπτομέρειες. Τι μας έκανε εντύπωση;
(ΘΥΜΑΜΑΙ: η περιγραφή γίνεται από το γενικό στο συγκεκριμένο)
Τι κάναμε εκεί; Αναφέρω μερικά ενδιαφέροντα περιστατικά.
Επίλογος
Ποια είναι τα συναισθήματα μου και οι σκέψεις μου για τον τόπο αυτό;
Για να στηρίξουμε την άποψή μας και να πείσουμε τους άλλους ότι είναι σωστή χρησιμοποιούμε επιχειρήματα.
Πολλές φορές καλούμαστε να στείλουμε μια επιστολή για να πείσουμε κάποιον σχετικά με τη άποψή μας. Σε αυτή την περίπτωση, δεν ξεχνάμε τα βασικά στοιχεία της επιστολής:
Ημερομηνία, εκφώνηση (αξιότιμε, αγαπητέ…), αποφώνηση (με εκτίμηση, φιλικά…)
Πρόλογος
Γράφουμε το θέμα και την άποψή μας σχετικά με αυτό.
Κυρίως Θέμα
Αναφέρουμε γιατί υποστηρίζουμε αυτή την άποψη. Ποια είναι τα θετικά ή τα αρνητικά της άποψής μας, τα θετικά και τα αρνητικά της αντίθετης άποψης. Αναλύουμε τα επιχειρήματά μας.
Επίλογος
Γράφουμε το γενικό συμπέρασμα της σκέψης μας.
* Χρησιμοποιώ: φράσεις όπως: έχω τη γνώμη ότι, η άποψή μου είναι, πιστεύω ότι, νομίζω ότι, θεωρώ ότι…* αιτιολογικές προτάσεις
Κάμερον: Αρνητικός στην επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα
Στη διάρκεια της επίσκεψής του στην Ινδία, και με αφορμή αίτημα της χώρας για την επιστροφή από το Λονδίνο ενός διαμαντιού 105 καρατίων, ο Βρετανός πρωθυπουργός Ντέιβιντ Κάμερον ξεκαθάρισε ότι το διαμάντι δεν θα επιστραφεί και παρομοίασε την υπόθεση με το θέμα των Γλυπτών.
«Δεν πιστεύω πως αυτή είναι η σωστή προσέγγιση» είπε την Τετάρτη ο Ντέιβιντ Κάμερον, απευθυνόμενος στους δημοσιογράφους.
«Είναι το ίδιο ζήτημα με τα Ελγίνεια Μάρμαρα» πρόσθεσε, σημειώνοντας ότι «η σωστή απάντηση είναι το Βρετανικό Μουσείο και οι άλλοι πολιτιστικοί θεσμοί να κάνουν ακριβώς αυτό που κάνουν, δηλαδή να διασυνδέονται με άλλους θεσμούς σ' όλο τον κόσμο ώστε να εξασφαλίζουν ότι τα πράγματα που έχουμε και που φροντίζουμε τόσο καλά, να τα μοιραζόμαστε όπως αρμόζει με ανθρώπους σ' όλο τον κόσμο».
«Σίγουρα δεν πιστεύω στον επιστροφισμό (χρησιμοποίησε τη λέξη returnism). Δεν πιστεύω πως είναι κάτι λογικό» διεμήνυσε.
Την εποχή της αποικιοκρατίας η Βρετανία υποχρέωσε την Ινδία να της παραδώσει το διαμάντι ώστε να δοθεί ως δώρο στη βασίλισσα Βικτωρία. Ο πολύτιμος λίθος είχε κοσμήσει το διάδημα της εκλιπούσης μητέρας της βασίλισσας Ελισάβετ και σήμερα εκτίθεται στον Πύργο του Λονδίνου.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα διαμάντια στον κόσμο και πολλοί Ινδοί -ανάμεσά τους και ο εγγονός του ηγέτη της ανεξαρτησίας Μαχάτμα Γκάντι- έχουν ζητήσει να επιστραφεί ως εξιλέωση για το αποικιοκρατικό παρελθόν της Βρετανίας.