Ετικέτες

Σάββατο 5 Ιουνίου 2021

 Ενότητα 16 Γλώσσα

Μουσεία




ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ  -  ΠΑΘΗΤΙΚΗ  ΣΥΝΤΑΞΗ



   Όταν  έχουμε  ενεργητική  σύνταξη,  τότε  το  ρήμα  δηλώνει  ότι  κάποιος  κάνει  κάτι,  δηλ.  το  ρήμα  της  πρότασης  έχει  ενεργητική  διάθεση.  Η  ενεργητική  σύνταξη  τονίζει  
 περισσότερο  το  δράστη,  αυτόν  που  κάνει  την  ενέργεια  ή  αυτόν  που  επηρεάζει  
τη  δράση.  Τα  περισσότερα  ρήματα  που  έχουν  ενεργητική  διάθεση  ανήκουν  
στην  ενεργητική  φωνή,  υπάρχουν  όμως  και  ρήματα  με  ενεργητική  διάθεση  
που  ανήκουν  στην  παθητική  φωνή.


ΠΡΟΣΟΧΗ!   
  Δεν  πρέπει  να  μπερδεύουμε  την  ενεργητική  διάθεση  με  την  ενεργητική  φωνή. 
Όταν  λέμε  ότι  ένα  ρήμα  έχει  ενεργητική  διάθεση  εννοούμε  ότι  το  
υποκείμενό  του  ενεργεί,  ενώ  όταν  λέμε  ότι  ένα  ρήμα  βρίσκεται  
στην  ενεργητική  φωνή  εννοούμε  ότι  αυτό  το  ρήμα  τελειώνει  σε  -ω.






                        Κάποιος               κάνει                               κάτι

                   

                    -  Ο  Γιάννης           λύνει                          τις  ασκήσεις.    (λύνω)
                   -  Η  γιαγιά          περιποιείται               τα  λουλούδια.   (περιποιούμαι)






           Όταν  έχουμε  παθητική  σύνταξη,  τότε  το  ρήμα  δηλώνει  ότι  κάποιος 
      παθαίνει  κάτι  από  κάποιον  ή  από  κάτι.  
      Η  παθητική  σύνταξη  τονίζει  περισσότερο  το  αποτέλεσμα  της  ενέργειας 
    παρά  αυτόν  που  ενεργεί.  Αυτός  που  ενεργεί  εμφανίζεται  με  τη  
      μορφή  του  ποιητικού  αιτίου  (από+αιτιατική  πτώση).  
      Τα  περισσότερα  ρήματα  με  παθητική  διάθεση  ανήκουν  στην  παθητική  φωνή, 
       υπάρχουν  όμως  και  ρήματα  με  παθητική  διάθεση  που  ανήκουν  
        στην  ενεργητική  φωνή.

ΠΡΟΣΟΧΗ!   
Δεν  πρέπει  να  μπερδεύουμε  την  παθητική  διάθεση  με  την  παθητική  φωνή.
  Όταν  ένα  ρήμα  έχει  παθητική  διάθεση,  εννοούμε  ότι  το  υποκείμενό  
του  παθαίνει  κάτι  ή  επηρεάζεται  από  τη  δράση,  ενώ  όταν  λέμε  ότι  
ένα  ρήμα  βρίσκεται  στην  παθητική  φωνή  εννοούμε  ότι  αυτό  
το  ρήμα  τελειώνει  σε  -μαι.




             Κάποιος / Κάτι          παθαίνει  κάτι                    από  κάποιον / κάτι












              -  Ο  ασθενής               εξετάζεται                    από  το  γιατρό.   (εξετάζομαι)
              -  Ο  πάγος                      λιώνει                           από  τη  ζέστη.       (λιώνω)


            
Στο  ποιητικό  αίτιο  βρίσκεται  αυτός  που  ενεργεί  (ο δράστης):  
γιατρός,  ζέστη.

                              


ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ  ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗΣ  ΣΥΝΤΑΞΗΣ  ΣΕ  ΠΑΘΗΤΙΚΗ


 
 Μια  πρόταση  που  έχει  ενεργητική  σύνταξη  μπορεί  να  μετατραπεί  σε  παθητική  σύνταξη.  Ισχύει,  βέβαια,  και  το  αντίθετο,  να  κάνουμε  την  παθητική  σύνταξη  ενεργητική.



ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ    ΣΥΝΤΑΞΗ
ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ
ΡΗΜΑ
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
Ο  ξυλουργός
(ονομαστική)
καρφώνει
(ρήμα  ενεργητικής  διάθεσης)
τα  σανίδια.
(αιτιατική)



ΠΑΘΗΤΙΚΗ   ΣΥΝΤΑΞΗ
ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ
ΡΗΜΑ
ΠΟΙΗΤΙΚΟ  ΑΙΤΙΟ
Τα  σανίδια
(ονομαστική)
καρφώνονται
(ρήμα  παθητικής  διάθεσης)
από  τον  ξυλουργό.
(από + αιτιατική)



Το  ρήμα  ενεργητικής  διάθεσης  γίνεται  ρήμα     παθητικής  διάθεσης.

Το  άμεσο  αντικείμενο  γίνεται  υποκείμενο.
Το  υποκείμενο  γίνεται  ποιητικό  αίτιο.
 
ΠΡΟΣΟΧΗ!  Η  πρόθεση  από+αιτιατική  εκτός  από  ποιητικό  αίτιο  
μπορεί  να  δηλώνει  και  προέλευση,  απομάκρυνση  κ.ά.


 Αρχαιόκλιτα ρήματα
 
Αρχαιόκλιτα είναι τα ρήματα που κλίνονται όπως στην αρχαία ελληνική γλώσσα. Χρησιμοποιούμε δηλαδή και σήμερα κάποιους τύπους από τα αρχαία ελληνικά. Η κλίση αυτή λέγεται λόγια.
Τέτοια ρήματα είναι:

  • το βαίνω και τα σύνθετά του (συμβαίνω, αποβαίνω)
  • το άγω και τα σύνθετά του (διάγω, εξάγω, παράγω)
  • το λαμβάνω και τα σύνθετά του (συλλαμβάνω, απολαμβάνω)
  • το δεικνύομαι και τα σύνθετά του (επιδεικνύομαι, αποδεικνύομαι)
Στα παραπάνω ρήματα οι τύποι που παίρνουμε από τα αρχαία ελληνικά είναι κυρίως το γ’ ενικό και πληθυντικό αορίστου (συνέβη / συνέβησαν, συνελήφθη / συνελήφθησαν, απεδείχθη / απεδείχθησαν).
Τύπους από την αρχαία ελληνική συναντούμε και στην κλίση:
των ρημάτων β’ συζυγίας α΄ τάξης (εγγυώμαι, εξαρτώμαι)
των ρημάτων β’ συζυγίας β΄ τάξης (θεωρούμαι, στερούμαι)

ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ
Ενεστώτας: συμβαίνει εισάγω
Παρατατικός: συνέβαινε εισήγα
Αόριστος: συνέβη εισήγαγα
Εξ. Μέλλοντας: θα συμβαίνει θα εισάγω
Στ. Μέλλοντας: θα συμβεί θα εισαγάγω
Παρακείμενος: έχει συμβεί έχω εισαγάγει
Υπερσυντέλικος: είχε συμβεί είχα εισαγάγει
Συντ. Μέλλοντας: θα έχει συμβεί θα έχω εισαγάγει

αποδεικνύω συλλαμβάνω
απεδείκνυα συλλάμβανα
απέδειξα συνέλαβα
θα αποδεικνύω θα συλλαμβάνω
θα αποδείξω θα συλλάβω
έχω αποδείξει έχω συλλάβει
είχα αποδείξει είχα συλλάβει
θα έχω αποδείξει θα έχω συλλάβει

ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ
Ενεστώτας: εισάγομαι αποδεικνύομαι
Παρατατικός: εισαγόμουν αποδεικνυόμουν
Αόριστος: εισήχθη / εισήχθηκα αποδείχθηκα / απεδείχθην
Εξ. Μέλλοντας: θα εισάγομαι θα αποδεικνύομαι
Στ. Μέλλοντας: θα εισαχθώ θα αποδειχθώ
Παρακείμενος: έχω εισαχθεί έχω αποδειχθεί
Υπερσυντέλικος: είχα εισαχθεί είχα αποδειχθεί
Συντ. Μέλλοντας: θα έχω εισαχθεί θα έχω αποδειχθεί


 Ενεστώτας: συλλαμβάνομαι
Παρατατικός: συλλαμβανόμουν
Αόριστος: συνελήφθην
Εξ. Μέλλοντας: θα συλλαμβάνομαι
Στ. Μέλλοντας: θα συλληφθώ
Παρακείμενος: έχω συλληφθεί
Υπερσυντέλικος: είχα συλληφθεί
 Συντ. Μέλλοντας: θα έχω συλληφθεί

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
θεωρούμαι                                                     εγγυώμαι
θεωρείσαι                                                      εγγυάσαι
θεωρείται                                                       εγγυάται
θεωρούμαστε                                                εγγυόμαστε
θεωρείστε                                                       εγγυάστε
θεωρούνται                                                    εγγυώνται

ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
θεωρούμουν                                                   εγγυόμουν
θεωρούσουν                                                   εγγυόσουν
θεωρούνταν / θεωρείτο                             εγγυόταν
θεωρούμαστε /θεωρούμασταν               εγγυόμαστε / εγγυόμασταν
θεωρούσαστε / θεωρούσασταν              εγγυόσαστε / εγγυόσασταν
θεωρούνταν                                                    εγγυόνταν / εγγυούνταν


 Απρόσωπα ρήματα
 Απρόσωπο: είναι το ρήμα που χρησιμοποιείται στο γ΄ ενικό και ως υποκείμενο δεν έχει πρόσωπο, πράγμα ή αντωνυμία αλλά μία ολόκληρη πρόταση που ξεκινά με το ‘να’, το ‘ότι’ και το ‘πως’.

Ως απρόσωπα ρήματα χρησιμοποιούνται: 
πρέπει, πρόκειται, συμφέρει, χιονίζει, βρέχει, απαγορεύεται, επιτρέπεται και άλλα.
Πρέπει να διαβάσω.
        Ρ                Υ

* Προσέχω: Μερικά ρήματα μπορεί να χρησιμοποιούνται και ως προσωπικά αλλά και ως απρόσωπα.
Απαγορεύεται το κάπνισμα.
              Ρ                       Υ
ποιος απαγορεύεται; το κάπνισμα

Η λέξη ‘κάπνισμα’ είναι ουσιαστικό, άρα το ρήμα είναι προσωπικό.

 Απαγορεύεται να καπνίζετε.
                  Ρ                          Υ
ποιος απαγορεύεται; Ως Υποκείμενο θεωρούμε ‘να  καπνίζετε’, που είναι πρόταση, άρα το ρήμα είναι απρόσωπο.


 Πώς αφηγούμαστε μια ιστορία

Πρόλογος
Πού και πότε συνέβη αυτή η ιστορία.

Κυρίως Θέμα
Ποια πρόσωπα συμμετέχουν. 
Τι είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι αναγνώστες για τα πρόσωπα αυτά;
Τι έγινε στην αρχή.
Τι έγινε στη συνέχεια. Ποιο γεγονός είναι σημαντικό.
Ποια είναι τα συναισθήματα των προσώπων; 
Πώς αλλάζουν τα συναισθήματά τους;
Τι έγινε στο τέλος;

Επίλογος
Ποιο είναι το αποτέλεσμα του γεγονότος;
Ποιο συμπέρασμα προκύπτει;
Πώς ένιωσαν τα πρόσωπα;
Ποια είναι η γνώμη μας;



Προσοχή:
* Προσέχουμε  να μη χρησιμοποιούμε τη λέξη ‘εγώ’.
* Η αφήγηση πρέπει να είναι γρήγορη και παραστατική. Δεν γράφουμε πολλά λόγια για θέματα που δεν σχετίζονται άμεσα με την ιστορία.
*Οι ερωτήσεις του σχεδιαγράμματος είναι βοηθητικές προς τη ροή της έκθεσης! Δεν γράφω απλώς τις απαντήσεις.



 Περίληψη

Για να γράψω μια περίληψη:
1. Διαβάζω το κείμενο (2 φορές)
2. Διαβάζω τις παραγράφους και υπογραμμίζω τις λέξεις- κλειδιά.
3. Γράφω ένα πλαγιότιτλο για καθεμία.
4. Ενώνω τους πλαγιότιτλους.

* Μπορούμε να ξεκινήσουμε με τη φράση «Σύμφωνα με το κείμενο…»
 ή «Το κείμενο μιλάει για…»
* Χρησιμοποιούμε συνδετικές λέξεις.
* Δεν χρησιμοποιούμε λέξεις ίδιες με αυτές του κείμενου.
* Δεν σχολιάζουμε το κείμενο ούτε γράφουμε τη γνώμη μας.
* Η περίληψη είναι (συνήθως) μια παράγραφος



 Πώς κάνουμε έναν απολογισμό (για όσα είδαμε, ακούσαμε, μάθαμε και αισθανθήκαμε) μετά από επίσκεψη σε κάποιο χώρο

Όταν θέλουμε να δώσουμε πληροφορίες για μια επίσκεψη που κάναμε αναφέρουμε:

Πρόλογος
Πότε και γιατί πήγαμε εκεί; 
Με ποιους και πως;

 Κυρίως Θέμα
Γράφουμε τη γενική εντύπωση του τόπου (η πρώτη ματιά).
Περιγραφή του τόπου με περισσότερες λεπτομέρειες. Τι μας έκανε εντύπωση;
(ΘΥΜΑΜΑΙ: η περιγραφή γίνεται από το γενικό στο συγκεκριμένο)
Τι κάναμε εκεί; Αναφέρω μερικά ενδιαφέροντα περιστατικά.

Επίλογος
Ποια είναι τα συναισθήματα μου και οι σκέψεις μου για τον τόπο αυτό;


 Πώς πείθουμε κάποιον, δικαιολογώντας αυτά που λέμε

Για να στηρίξουμε την άποψή μας και να πείσουμε τους άλλους ότι είναι σωστή χρησιμοποιούμε επιχειρήματα.

Πολλές φορές καλούμαστε να στείλουμε μια επιστολή για να πείσουμε κάποιον σχετικά με τη άποψή μας. Σε αυτή την περίπτωση, δεν ξεχνάμε τα βασικά στοιχεία της επιστολής:

Ημερομηνία, εκφώνηση  (αξιότιμε, αγαπητέ…), αποφώνηση (με εκτίμηση, φιλικά…)

Πρόλογος
Γράφουμε το θέμα και την άποψή μας σχετικά με αυτό.

Κυρίως Θέμα
Αναφέρουμε γιατί υποστηρίζουμε αυτή την άποψη. Ποια είναι τα θετικά ή τα αρνητικά της άποψής μας, τα θετικά και τα αρνητικά της αντίθετης άποψης. Αναλύουμε τα επιχειρήματά μας.

Επίλογος
Γράφουμε το γενικό συμπέρασμα της σκέψης μας.
* Χρησιμοποιώ: φράσεις όπως: έχω τη γνώμη ότι, η άποψή μου είναι, πιστεύω ότι, νομίζω ότι, θεωρώ ότι…
* αιτιολογικές προτάσεις
 *φράσεις που δείχνουν τα συναισθήματά μας ή προκαλούν το συναίσθημα των άλλων.



Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου.
Ως “Ελγίνεια” Μάρμαρα είναι γνωστή μία συλλογή γλυπτών που προέρχονται από την Ακρόπολη των Αθηνών τα οποία κλάπηκαν από τον Τόμας Μπρους, 7ο κόμη του Έλγινπρέσβη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία από το 1799 μέχρι το 1803, και μεταφέρθηκαν στην Βρετανία το 1806. Εκμεταλλευόμενος την Οθωμανική ηγεμονία στην ελληνική επικράτεια, κατάφερε και απέκτησε φιρμάνι από τον Οθωμανό Σουλτάνο για την αποκαθήλωσή τους από τον Παρθενώνα με σκοπό την μέτρηση και την αποτύπωσή τους σε σχέδια, και στη συνέχεια προχώρησε στην αφαίρεση και φυγάδευσή τους. Τα γλυπτά αυτά αποθηκεύτηκαν στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου το 1816. Το οθωμανικό φιρμάνι, που κατέχει το Βρετανικό Μουσείο "δεν φέρει την υπογραφή και τη σφραγίδα του Σουλτάνου ή τη συνήθη επίκληση στο Θεό, και χωρίς αυτά, ο Elgin και συνεπώς το Βρετανικό Μουσείο δεν έχουν καμία νομική απόδειξη της κυριότητας των Γλυπτών του Παρθενώνα", σύμφωνα με έκθεση ειδικών (Ενημερωτικό Δελτίο, Nov.2008). Το 1936 τοποθετήθηκαν στην έκθεση Duveen που δημιουργήθηκε για αυτό το σκοπό. Από το 1983, με πρωτοβουλία της τότε Υπουργού Πολιτισμού Μελίνας Μερκούρη, η Ελλάδα καταβάλλει προσπάθειες να φέρει τα Ελγίνεια πίσω στην Αθήνα. Η προσπάθεια των ελληνικών αρχών για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στο τόπο καταγωγής και κατασκευής τους υποστηρίζεται ενεργά από διεθνή, ομότιτλη επιτροπή. Η αναγκαιότητα της επιστροφής τους στην Ελλάδα επιβεβαιώνεται και από την επίσημη θέση της εκπροσώπου της UNESCO, με βάση την αρχή της διατήρησης της ακεραιότητας των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομίαςΚατά καιρούς έχουν δει τη δημοσιότητα διάφορες προτάσεις από έγκριτους, ουδέτερους παρατηρητές, με σκοπό την εξεύρεση μιας λύσης στη διαφωνία Ελλάδας και Βρετανικού Μουσείου επί του ζητήματος της επιστροφής των κλεμμένων γλυπτών.
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το Βρετανικό Μουσείο τον Απρίλιο του 2007, αναφέρεται ότι δεν προτίθεται να παραχωρήσει την κυριότητα των Γλυπτών του Παρθενώνα σε ελληνικό μουσείο. Νεότερη ανακοίνωση του Βρετανικού Μουσείου (2009) ανέφερε πως, με την ευκαιρία των εγκαινίων του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, θα ήταν διατεθειμένο να δανείσει τα Ελγίνεια, αρκεί η ελληνική κυβέρνηση να αναγνωρίσει το δικαίωμα ιδιοκτησίας τους στο Μουσείο. Η ελληνική κυβέρνηση απέρριψε την πρόταση.


Κάμερον: Αρνητικός στην επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα

Τζαβάρας: «Πάγια εθνική θέση η επιστροφή των Γλυπτών»
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  21/02/2013 13:00 | ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ:  21/02/2013 19:25




Από τα πλέον επίσημα χείλη ακούστηκε το «όχι» της Βρετανίας στο πάγιο αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Στη διάρκεια της επίσκεψής του στην Ινδία, και με αφορμή αίτημα της χώρας για την επιστροφή από το Λονδίνο ενός διαμαντιού 105 καρατίων, ο Βρετανός πρωθυπουργός Ντέιβιντ Κάμερον ξεκαθάρισε ότι το διαμάντι δεν θα επιστραφεί και παρομοίασε την υπόθεση με το θέμα των Γλυπτών.

«Δεν πιστεύω πως αυτή είναι η σωστή προσέγγιση
» είπε την Τετάρτη ο Ντέιβιντ Κάμερον, απευθυνόμενος στους δημοσιογράφους.

«Είναι το ίδιο ζήτημα με τα Ελγίνεια Μάρμαρα» πρόσθεσε, σημειώνοντας ότι «η σωστή απάντηση είναι το Βρετανικό Μουσείο και οι άλλοι πολιτιστικοί θεσμοί να κάνουν ακριβώς αυτό που κάνουν, δηλαδή να διασυνδέονται με άλλους θεσμούς σ' όλο τον κόσμο ώστε να εξασφαλίζουν ότι τα πράγματα που έχουμε και που φροντίζουμε τόσο καλά, να τα μοιραζόμαστε όπως αρμόζει με ανθρώπους σ' όλο τον κόσμο».

«Σίγουρα δεν πιστεύω στον επιστροφισμό (χρησιμοποίησε τη λέξη returnism). Δεν πιστεύω πως είναι κάτι λογικό» διεμήνυσε.

Την εποχή της αποικιοκρατίας η Βρετανία υποχρέωσε την Ινδία να της παραδώσει το διαμάντι ώστε να δοθεί ως δώρο στη βασίλισσα Βικτωρία. Ο πολύτιμος λίθος είχε κοσμήσει το διάδημα της εκλιπούσης μητέρας της βασίλισσας Ελισάβετ και σήμερα εκτίθεται στον Πύργο του Λονδίνου.

Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα διαμάντια στον κόσμο και πολλοί Ινδοί -ανάμεσά τους και ο εγγονός του ηγέτη της ανεξαρτησίας Μαχάτμα Γκάντι- έχουν ζητήσει να επιστραφεί ως εξιλέωση για το αποικιοκρατικό παρελθόν της Βρετανίας.



























Τετάρτη 2 Ιουνίου 2021

 Γεωγραφία

Η Ασία


Η ταυτότητα της Ασίας



 Η θέση της Ασίας στον κόσμο

Η Ασία βρίσκεται ολόκληρη στο ανατολικό ημισφαίριο ως προς τον 1ο Μεσημβρινό. Σε σχέση με τον Ισημερινό, βρίσκεται σχεδόν ολόκληρη στο βόρειο ημισφαίριο, εκτός από την Ινδονησία της ΝΑ Ασίας που βρίσκεται στο νότιο. 
Η Ασία είναι η μεγαλύτερη από τις 6 ηπείρους της Γης. Έχει έκταση 44.300.000 τ. χλμ. και κοντά στα 4 δισεκατομμύρια κατοίκους.

Συνορεύει δυτικά με την Ευρώπη και νοτιοδυτικά με την Αφρική. Συγκεκριμένα χωρίζεται από την Ευρώπη με τη λίμνη Κασπία, τη Μαύρη θάλασσα και τα Ουράλια όρη, και από την Αφρική χωρίζεται με την Ερυθρά θάλασσα. Βορειοανατολικά τέλος χωρίζεται από την Αμερική με τον Βερίγγειο πορθμό και τη Βερίγγειο θάλασσα.




Την Ασία τη χωρίζουμε σε έξι περιοχές. Στη Μέση ΑνατολήΚεντρική ΑσίαΒόρεια ΑσίαΝότια ΑσίαΝΑ Ασία και Ανατολική Ασία.



Η Ασία χαρακτηρίζεται από πλούσιο κατακόρυφο διαμελισμό, αφού τα υψίπεδα καταλαμβάνουν τα 3/4 της επιφάνειάς της.

Τρισδιάστατος Χάρτης Ασίας ΚΛΙΚ


 

Οι ψηλότερες οροσειρές είναι τα Ιμαλάια, με την ψηλότερη κορυφή στον κόσμο το Έβερεστ (8.848 μ), η Καρακορούμ (8.611 μ) καθώς και τα οροπέδια Θιβέτ και Παμίρ.


Τα σημαντικότερα ποτάμια της Ασίας είναι ο Γιανγκ Τσε που στις όχθες του ζουν 250.000.000 άνθρωποι. Πηγάζει από το Θιβέτ και εκβάλλει στον Ειρηνικό Ωκεανό. Έχει μήκος 6.245 χλμ. και είναι ο 3ος μεγαλύτερος σε μήκος ποταμός της Γης, μετά το Νείλο και τον Αμαζόνιο. Άλλοι σπουδαίοι ποταμοί είναι ο Γάγγης, ο ιερός ποταμός των ινδουιστών, που πηγάζει από τα Ιμαλάια και εκβάλλει στον Ινδικό Ωκεανό, ο Τίγρης και ο Ευφράτης που ενώνονται και εκβάλλουν στον περσικό κόλπο, ο Μεκόνγκ κ.ά.Τα ποτάμια στη Βόρεια Ασία δεν επηρεάζουν τη ζωή των ανθρώπων αφού τις περισσότερες μέρες του χρόνου είναι παγωμένα.Οι μεγαλύτερες πεδιάδες της Ασίας είναι η Κινεζική (Ανατολική), η Σιβηρική(Βόρεια), της Μεσοποταμίας (ΝΔ), του Ινδού (Νότια) κ.ά
Οι μεγαλύτερες λίμνες είναι: η μεγαλύτερη στον κόσμο Κασπία (371.000 χλμ), η Αράλη (17.160 χλμ.), παρόλο που το 1968 είχε περίπου 65.000 χλμ και ήταν η τρίτη στον κόσμο αλλά συρρικνώθηκε, και η Μπαλκάς (16.996 χλμ.). Επίσης, στην Ασία βρίσκεται και η βαθύτερη στον κόσμο, η Βαϊκάλη (31.500 χλμ και 1.620 μ. βάθος)

Τα κράτη της Ασίας


Εικόνες από την Ασία



Στην Ασία ζουν κάποια μοναδικά ζώα όπως η βακτριανή καμήλα (με δύο καμπούρες - ύβους), 
το πάντα (η φυτοφάγα αρκούδα της Κίνας) 
και το γιακ (βοοειδές που ζει στο Θιβέτ και τα Ιμαλάια). 

Picture
Picture
Picture
Κάποια κράτη της Μέσης Ανατολής (Δυτικής Ασίας), όπως η Σαουδική Αραβία, το Ιράκ, το Ιράν, το Κουβέιτ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα διαθέτουν πλούσια αποθέματα πετρελαίου. Μάλιστα τα ¾ της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου προέρχεται από αυτές τις χώρες. Η Μέση Ανατολή όμως, παρόλο τον πλούτο της σπαράσσεται από διαμάχες και πολέμους λόγω πολιτικών και θρησκευτικών διενέξεων.
  
Τα κράτη της κεντρικής Ασίας παρουσιάζουν μεγάλες διαφορές σε πολιτιστικό, εθνικό και φυλετικό επίπεδο. Το Κιργιστάν, το Τουρκμενιστάν, το Καζακστάν και το Τατζικιστάν είναι κράτη που ανήκαν στη Σοβιετική Ένωση και απέκτησαν την ανεξαρτησία τους στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Σε αντίθεση, η Κίνα είναι ένα πανάρχαιο κράτος με μεγάλο πολιτισμό.

 Στη Βόρεια Ασία βρίσκεται η Σιβηρία που ανήκει στο κράτος της Ρωσίας. Είναι αραιοκατοικημένη λόγω του κλίματος που επικρατεί. Είναι παγωμένη περίπου το μισό χρόνο. Σήμερα παρουσιάζει ανάπτυξη στη γεωργία και την εξόρυξη ορυκτών.



 Στην ανατολική Ασία, το πιο ανεπτυγμένο κράτος είναι η Ιαπωνία. Παρουσιάζει μεγάλη ανάπτυξη σε όλους τους τομείς. Τα υπόλοιπα κράτη της περιοχής ακολουθούν την πορεία της Ιαπωνίας με γοργούς ρυθμούς, έχοντας μεγάλη ανάπτυξη στους τομείς της τεχνολογίας και βιομηχανίας.


Τα κράτη της Νότιας Ασίας που ονομάζεται και Ινδική χερσόνησος, μαστίζονται από φτώχεια. Η περιοχή είναι από τις πιο πυκνοκατοικημένες της Γης. Εκτός από το οικονομικό πρόβλημα, αντιμετωπίζουν υπερπληθυσμό, ενώ υπάρχουν και θρησκευτικές εντάσεις ανάμεσα σε μουσουλμάνους και ινδουιστές.
 





Η νοτιοανατολική Ασία είναι μια επίσης πυκνοκατοικημένη περιοχή. Το έδαφός της είναι εξαιρετικό εύφορο, αλλά και αυτές οι περιοχές μαστίζονται από φτώχεια. Σημαντικό μερίδιο ευθύνης για την κατάσταση που επικρατεί στην περιοχή φέρουν οι Ευρωπαίοι αποικιοκράτες οι οποίοι εκμεταλλεύονταν την περιοχή μέχρι και το 1950. Εξαίρεση αποτελεί η Σιγκαπούρη που παρουσιάζει μεγάλη ανάπτυξη σε τεχνολογικό επίπεδο, αλλά και στο διεθνές εμπόριο.


 Τα ταξίδια του Μάρκο Πόλο





Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΤΑΞΙΔΕΥΤΗΣ
Ο Μάρκο πόλο γεννήθηκε από οικογένεια εμπόρων της Βενετίας. Εκείνη την εποχή η Βενετία ήταν μια από τις σπουδαιότερες εμπορικές δυνάμεις. Οι Βενετοί με τα καράβια τους όργωναν ολόκληρο τον τότε γνωστό κόσμο, ειδικά την Ανατολική Μεσόγειο και τον Εύξεινο Πόντο, αλλά δεν φοβούνταν να ταξιδεύουν και πιο μακριά, στα βάθη της Ασίας.

Ο Μάρκο Πόλο σε μικρή ηλικία έχασε τη μητέρα του.  Όμως ήταν έξυπνος και ανήσυχος, έδειξε τις ικανότητες του, και έτσι το 1271 ο πατέρας του και ο θείος του αποφάσισαν να τον πάρουν μαζί τους στο δεύτερο ταξίδι τους στην Κίνα, όταν ήταν μόλις 17 χρόνων!

Εκείνη την εποχή τα ταξίδια δεν ήταν και τόσο εύκολα.  Τεράστιες εκτάσεις, γεμάτες έρημους, ψηλές οροσειρές και άγριους πολεμιστές, ανάμεσα στην Περσία, το Αφγανιστάν, τη Μογγολία και την Κίνα. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι ο Μάρκο Πόλο χρειάστηκε περίπου τριάμισι χρόνια για να φτάσει στο Πεκίνο.
Ο Μάρκο Πόλο συναντά το μεγάλο αυτοκράτορα
Το 13ο αιώνα, σχεδόν όλη η Ασία ανήκε στους Μογγόλους, οι οποίοι είχαν φτιάξει τη μεγαλύτερη σε έκταση αυτοκρατορία στην Ιστορία. Την Κίνα  κυβερνούσε ο Κουμπλάι Χαν, απόγονος του μεγάλου Μογγόλου κατακτητή Τζένγκις Χαν. Μόλις αντίκρισε τους Βενετούς ταξιδευτέςνο μεγάλος Χαν  εντυπωσιάστηκε από το νεαρό Μάρκο, για το θάρρος και την εξυπνάδα του. Από τότε, τον κράτησε κοντά του και του εμπιστεύτηκε διάφορα αξιώματα.
Ένας άλλος, εκπληκτικός πολιτισμός
Ο Μάρκο Πόλο στα 17 χρόνια που παρέμεινε στην Κίνα είχε την ευκαιρία να γνωρίσει το σπουδαίο κινεζικό πολιτισμό. Είδε με τα μάτια του πράγματα απίστευτα, επιτεύγματα που ακόμα ήταν άγνωστα στους Ευρωπαίους: πέτρες που καίγονται (κάρβουνα), χρήμα από χαρτί (χαρτονομίσματα) αντί για  χρυσό ή ασήμι, άφλεκτα υφάσματα (από αμίαντο), την πυρίτιδα, την πορσελάνη αλλά και απέραντα παλάτια με κήπους και λίμνες και εκπληκτικές πόλεις με εκατομμύριο κατοίκουςΑποκαλούσε το Xanadu «το μεγαλύτερο παλάτι που υπήρξε ποτέ».


Τα απίστευτα ταξίδια του στην Ανατολή
Ο Μάρκο Πόλο δεν καθόταν ποτέ στο ίδιο σημείο. Ταξίδεψε σε ολόκληρη σχεδόν την Ανατολή, από το εσωτερικό της Κίνας μέχρι το Θιβέτ, τη Βιρμανία και την Ινδοκίνα. Διηγήθηκε πώς ψάρευαν μαργαριτάρια στην Κεϊλάνη. Φαίνεται ότι γνώριζε για  τη  Μαδαγασκάρη, αφού περιγράφει τα γιγάντια πουλιά που ζούσαν τότε στο παράξενο αυτό νησί! Ακόμη περιέγράψε την εκστρατεία του μεγάλου Χαν  εναντίον  των νησιών Ζιπάνγκου. όπως λεγόταν η Ιαπωνία εκείνο τον καιρό. Ο κινεζικός στόλος, τελικά ηττήθηκε και οι Ιάπωνες γλίτωσαν την υποδούλωση.
Νοσταλγία;
Ως γνήσιος Ιταλός, ο Μάρκο Πόλο ένιωσε νοσταλγία για την πατρίδα του και αποφάσισε να επιστρέψει στη Βενετία. Πρώτα έπρεπε όμως να πάρει την άδεια από το μεγάλο Χαν - κάτι που δεν ήταν και τόσο απλό. Όμως, η ευκαιρία βρέθηκε, και ο Κουμπλάι Χαν επέτρεψε στον Μάρκο Πόλο να φύγει, αν και είχε προσφέρει πολλές και πολύτιμες
υπηρεσίες στην αυτοκρατορία. Ο Χαν του εμπιστεύτηκε μια νεαρή πριγκίπισσα, την οποία έπρεπε να συνοδέψει μέχρι την Περσία.
Το ταξίδι της επιστροφής
Ο Μάρκο Πόλο και η όμορφη πριγκίπισσα Κοκατσίν πήραν το δρόμο της επιστροφής, με συνοδεία 14 πλοία και πλήρωμα 600 άντρες. Το θαλάσσιο ταξίδι. πάντως, δεν ήταν πιο εύκολο από το χερσαίο. Εδώ δε συνάντησε έρημους και παγωμένες οροσειρές. είχε όμως να αντιμετωπίσει άγριες θάλασσες. αρρώστιες και πειρατές. Ύστερα από τρία χρόνια, έχοντας παραμείνει μόνο με ένα πλοίο και λιγοστούς άντρες, κατάφερε να πάει την Κοκατσίν στην Περσία. Ο γαμπρός όμως είχε ήδη πεθάνει, και η πριγκίπισσα παντρεύτηκε τελικά το γιο του γαμπρού!
Στη φυλακή
Επιστρέφοντας στη Βενετία, ο Μάρκο Πόλο νόμισε ότι θα ηρεμήσει. Πού τέτοια τύχη. όμως. Στον πόλεμο ανάμεσα στη Βενετία και τη Γένοβα, ο Πόλο πιάστηκε αιχμάλωτος και κατέληξε σε μια γενοβέζικη φυλακή.
Όπως όλοι οι φυλακισμένοι, είχε βέβαια πολύ ελεύθερο χρόνο, και αποφάσισε να διηγηθεί τα ταξίδια του στο συγκροτούμενο του Ρουστικέλο.
Το βιβλίο του Μάρκο Πόλο
Το βιβλίο που προέκυψε, το Li Milione έγινε πάρα πολύ δημοφιλές στην Ευρώπη. Λέγεται, μάλιστα, ότι ακόμα και ο Χριστόφορος Κολόμβος το πήρε μαζί του πριν ξεκινήσει το ταξίδι του στην Ινδία. Πολλοί, βέβαια, αμφισβήτησαν όσα έγραφε, μέχρι που οι εξερευνητές του 18ου και 19ου αιώνα επιβεβαίωσαν τις περισσότερες διηγήσεις του, 500 χρόνια αργότερα.


 Κουμπλάϊ Χαν………ο σοφός αυτοκράτωρ 
(1215 – 1294)

Ο Κουμπλάϊ Χαν ήταν ο 5ος Μεγάλος Χαν της Μογγολικής Αυτοκρατορίας (1260-1294) και ιδρυτής της δυναστείας Γιουάν της Κίνας. Ανεδείχθη σε αυτοκράτορα της Κίνας όταν κατέκτησε την Νότια Κίνα που ανήκε στην δυναστεία Σονγκ, κάνοντας το τελευταίο βήμα στις προσπάθειες των Μογγόλων να κυβερνήσουν την αχανή χώρα.

Πριν την εποχή του Τζένγκις Χαν, οι Μογγόλοι ήσαν μια ημιβάρβαρη ομάδα νομαδικών φυλών, η οποία μέχρι τότε ήταν ιστορικά ασήμαντη. Οι πολιτιστικές παραδόσεις τους ήσαν πρωτόγονες και είχαν μικρή εμπειρία στις οικονομικές δραστηριότητες, πλην ορισμένων οργανωμένων αποστολών κυνηγιού και κτηνοτροφίας. Στην πραγματικότητα λίγα χρόνια πριν την γέννηση του Κουμπλάϊ Χαν, οι Μογγόλοι παρέμεναν αναλφάβητοι και δεν έδιδαν μεγάλη σημασία σε αρχές πολιτειακής οργάνωσης και οικοδόμησης του έθνους.

Ο Κουμπλάϊ ήταν ο τέταρτος γιος του Τολούι και εγγονός του Τζένγκις Χαν (1165-1227) ιδρυτή της αυτοκρατορίας των Μογγόλων. Όντας δυνατός, ατρόμητος και έξυπνος ο Κουμπλάϊ ακολουθούσε τον πατέρα του στις μάχες και σε ηλικία 12 ετών ήταν ένας έμπειρος ιππέας και η φήμη του ως πολεμιστή μεγάλωνε με την πάροδο του χρόνου. Ήταν 17 ετών όταν πέθανε ο πατέρας του, αλλά μέχρι τότε δεν είχε αρχίσει να παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη και επέκταση της Μογγολικής αυτοκρατορίας μέχρι το 1251, σε ηλικία περίπου 35 ετών. Εκείνη τη χρονιά, ο αδελφός του Μόνγκε έγινε Μεγάλος Χαν και στον Κουμπλάϊ δόθηκε ο έλεγχος των Κινεζικών εδαφών στο ανατολικό τμήμα της αυτοκρατορίας.



Το 1257, ο Μόνγκε ηγείται εκστρατείας στην δυτική Κίνα, με αποτέλεσμα τον Αύγουστο του 1259 να σκοτωθεί και ο νεότερος αδελφός του Αριγκτζέ να καταστρώνει σχέδια διαδοχής. Το 1264, ο Κουμπλάϊ νικά τον Αριγκτζέ και ανακηρύσσεται Χαν.




Ο Κουμπλάι Χαν, μαθαίνοντας από τα λάθη των προκατόχων του, έγινε ο μακροβιότερος κυβερνών Χαν της Μογγολικής αυτοκρατορίας και ένας από τους πλέον αγαπητούς ηγέτες, τόσο των Μογγόλων όσο και των Κινέζων. Στα απομνημονεύματά του ο Μάρκο Πόλο περιγράφει τον Κουμπλάϊ ως υπόδειγμα παγκόσμιου κυρίαρχου, με κοινές ανθρώπινες αδυναμίες. Όπως αναφέρει, η αγάπη και ο σεβασμός του Κουμπλάϊ στον Κινεζικό τρόπο ζωής τον ανέδειξαν σε λαοφιλή και αγαπητό ηγέτη. Οι ενέργειες του όμως είχαν ως αποτέλεσμα να ατονίσουν τα Μογγολικά συμφέροντα επ’ ωφελεία της Κίνας, ώστε με την κατάρρευση της δυναστείας του Κουμπλάϊ, την τελευταία της Μογγολικής αυτοκρατορίας, οι Μογγόλοι αποχώρησαν και έκτοτε ουδέποτε διαδραμάτισαν κάποιο σημαντικό ιστορικό ρόλο.
Συμπερασματικά ο Κουμπλάϊ υπήρξε ένας διορατικός ηγέτης ο οποίος εξασφάλισε στον λαό του οργάνωση και πολιτισμό, τοποθετώντας τα θεμέλια για την μετέπειτα ιστορική του συνέχεια. Εξάλλου δεν είναι τυχαίο που ως κατακτητής λατρεύτηκε από τους κατακτηθέντες Κινέζους οι οποίοι τον ανέδειξαν σε ιδρυτή του κράτους τους.



Το μουσικό θέμα της σειράς "Μάρκο Πόλο" του Netflix





 Όγκος - Χωρητικότητα











 Ιστορία

Η Ελλάδα στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Παρουσίαση του Α. Αγγελόπουλου ΚΛΙΚ






















Η μεγάλη πυρκαγιά στη Θεσσαλονίκη το 1917



Γεώργιος ο Α΄
Θάνατος (δολοφονία) 5 Μαρτίου 1913 στη Θεσσαλονίκη από τον Αλέξανδρο Σχινά.

Κων/νος ο Α΄ή ο ΙΒ
α περίοδος 1913 - 1917
Παραιτείται ύστερα από απαίτηση των Μεγάλων Δυνάμεων (Αντάντ) και φεύγει στην Ελβετία.

Αλέξανδρος ο Α΄ 1917 - 1920
Αναλαμβάνει ο δευτερότοκος γιος του Κων/νου.
Πεθαίνει ξαφνικά από σηψαιμία ύστερα από δάγκωμα πιθήκου.

Κων/νος ο Α΄ή ο ΙΒ
β περίοδος 1920 - 1922

Επέστρεψε με δημοψήφισμα ύστερα από ήττα του Βενιζέλου στις εκλογές.
Μετά την ήττα του ελληνικού στρατού το 1922 αποχωρεί και στο θρόνο ανεβαίνει ο Διάδοχος Γεώργιος. Πεθαίνει από ανακοπή στο Παλέρμο της Σικελίας τον Ιανουάριο του 1923.


Γεώργιος ο Β΄ 
α περίοδος 1922 - 1924
 Η επαναστατική κυβέρνηση τον αναγκάζει να εγκαταλείψει την Ελλάδα.
β περίοδος 1935 - 1941
γ περίοδος 1946 - 1947
Πεθαίνει από ανακοπή 1 Απριλίου 1947 και τον διαδέχτηκε ο αδερφός του Παύλος γιατί ήταν άκληρος.

Παύλος ο Α΄1946 - 1964
Πεθαίνει από καρκίνο στο στομάχι και τον διαδέχτηκε ο γιος του Διάδοχος Κων/νος.

Κων/νος ο Β΄  1964 - 1973

Τρίτη 1 Ιουνίου 2021

 I want to break free



Γυρίζω τις πλάτες μου στο μέλλον



Θα βρεθούμε ξανά







Imagine



Υπάρχουν χέρια


Μετρώ τα κύματα







Το κονσέρτο Μ. Χατζηδάκις