Οι Ελεύθεροι Πολιορκημένοι είναι από τα κορυφαία έργα του Σολωμού και της νεοελληνικής ποίησης γενικότερα. Μπορούμε επίσης να πούμε ότι είναι το έργο ζωής του Σολωμού, αφού, όπως φαίνεται, τον απασχόλησε σε όλη τη διάρκεια της ώριμης ποιητικής του περιόδου.
Θέμα του είναι ο ηρωικός αγώνας των Μεσολογγιτών κατά τη δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου (1825-1826) ως την απεγνωσμένη έξοδο, την παραμονή των Βαΐων. Ο ποιητής ξεκινώντας από το συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός ανάγεται στον αγώνα του ανθρώπου για την ηθική, την εσωτερική του ελευθερία. Το έργο όμως ποτέ δεν ολοκληρώθηκε και έφτασε σ' εμάς σε χειρόγραφα «αποσπάσματα» συγκροτημένα σε τρία Σχεδιάσματα που το καθένα τους αντιπροσωπεύει όχι μονάχα διαφορετικό στάδιο επεξεργασίας αλλά και διαφορετική ποιητική αντίληψη. Το αρχικό σχεδίασμα, «συνθεμένο εις είδος προφητικού θρήνου εις το πέσιμο του Μεσολογγίου», πρέπει να γράφτηκε γύρω στα 1830.Το Β' Σχεδίασμα, σε στίχους δεκαπεντασύλλαβους ομοιοκατάληκτους ζευγαρωτούς, «εις το οποίον εικονίζοντο τα παθήματα των γενναίων αγωνιστάδων εις τες υστερινές ημέρες της πολιορκίας έως οπού έκαμαν το γιουρούσι», το δούλευε ο ποιητής από το 1833 ως το 1844, οπότε αρχίζει να το ξαναπλάθει σε νέα μορφή (Γ' Σχεδίασμα), σε στίχους λιτούς, χωρίς ομοιοκαταληξίες, αλλά αρμονικότατους.
1 Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει· Λαλεί πουλί, παίρνει σπυρί, κι η μάνα το ζηλεύει. Τα μάτια η πείνα εμαύρισε· στα μάτια η μάνα μνέει· Στέκει ο Σουλιώτης ο καλός παράμερα και κλαίει: «Έρμο τουφέκι σκοτεινό, τι σ' έχω γω στο χέρι; Οπού συ μου 'γινες βαρύ κι ο Αγαρηνός το ξέρει».
Ο Προμηθέας Δεσμώτης, η μόνη σωζόμενη τραγωδία στην οποία κανένας από τους χαρακτήρες δεν είναι κοινός θνητός, διαφέρει αισθητά από τις υπόλοιπες τραγωδίες του Αισχύλου.
Στην αρχή του έργου το Κράτος και η Βία, μαζί με τον απρόθυμο Ήφαιστο, εκτελώντας τη διαταγή του Δία, οδηγούν τον Προμηθέα τον καθηλώνουν πάνω σ᾽ ένα βράχο, επειδή έκλεψε από τους θεούς τη φωτιά και τη χάρισε στους ανθρώπους.
Στον τόπο εκείνο φθάνουν με τη σειρά οι Ωκεανίδες (ο Χορός), που άκουσαν το σφοδρό σφυροκόπημα, ο συμπάσχων Ωκεανός, που συμβουλεύει τον Προμηθέα να αλλάξει την άκαμπτη στάση του απέναντι στον Δία και προσφέρεται ο ίδιος να βοηθήσει, η “ομοιοπαθής” Ιώ, η κόρη του βασιλιά του Άργους Ίναχου, που την ερωτεύτηκε ο Δίας και που τώρα, μεταμορφωμένη σε αγελάδα, περιπλανιέται ασταμάτητα, κυνηγημένη απ᾽ τον οἶστρον (τη μύγα) που έστειλε η Ήρα.
Στους επισκέπτες αυτούς ο Προμηθέας μιλάει για τη βοήθεια που προσέφερε στον Δία, για την προσφορά του στους ανθρώπους, για το μαρτύριό του, για τη δική τους μελλοντική τύχη και για κάποιο μυστικό που κατέχει σχετικά με την επικείμενη πτώση του Δία, την οποία μόνο αυτός θα μπορούσε να αποτρέψει.
Τελευταίος έρχεται ο Ερμής, απεσταλμένος του Δία, που άδικα επιχειρεί με απειλές να αποσπάσει από τον Προμηθέα το μυστικό που γνωρίζει. Εκείνος αρνείται με πείσμα και καταβαραθρώνεται χτυπημένος από τον κεραυνό του Δία.
ΠΗΓΗ: www.catisart.gr
Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2021
Μαθηματικά
Κεφάλαιο 37
Λύνω προβλήματα με αντιστρόφως ανάλογα ποσά.
Λύνουμε τα προβλήματα με δυο τρόπους: 1. Με αναγωγή στη μονάδα δηλαδή πρώτα βρίσκουμε την τιμή της μονάδας (με πολλαπλασιασμό) και στη συνέχεια την άγνωστη τιμή (με διαίρεση) 2. Σχηματίζοντας εξίσωση που δημιουργείται από τα γινόμενα των τιμών ακολουθώντας τα εξής βήματα:
Φτιάχνουμε πίνακα τιμών
Συγκρίνουμε τα ποσά και εξετάζουμε αν είναι αντιστρόφως ανάλογα
Χρησιμοποιούμε μεταβλητή για την άγνωστη τιμή (πχ x)
Σχηματίζουμε εξίσωση
Βρίσκουμε την άγνωστη τιμή, λύνοντας την εξίσωση
Παράδειγμα: Οι 3 εργάτες τελειώνουν ένα έργο σε 10 μέρες. Αν εργαστούν 5 εργάτες, της ίδιας απόδοσης, σε πόσες μέρες θα τελειώσουν το ίδιο έργο;
Λύση α (αναγωγή στη μονάδα) Οι 3 εργάτες τελειώνουν το έργο σε 10 μέρες. Ο 1 εργάτης τελειώνει το έργο σε 10 * 3 = 30 μέρες Οι 5 εργάτες τελειώνουν το έργο σε 30 : 5 = 6 μέρες.
Λύση β (εξίσωση)
Τα ποσά αριθμός εργατών και μέρες είναι αντίστροφα γιατί ο διπλάσιος αριθμός εργατών τελειώνει το ίδιο έργο στις μισές μέρες. Άρα, τα γινόμενα των αντίστοιχων τιμών είναι ίσα. Φτιάχνουμε τον πίνακα:
ΠΟΣΑ
ΤΙΜΕΣ
ΤΙΜΕΣ
Αριθμός εργατών
3
5
Μέρες εργασίας για το ίδιο έργο
10
x
5 * x = 3 * 10 ή
5 * x = 30
Άρα x = 30 : 5 Άρα x = 6 μέρες
Λύνω τα παρακάτω προβλήματα:
1. Οι 8 εργάτες τελειώνουν ένα έργο σε 6 μέρες. Οι 12 εργάτες, ίδιας απόδοσης, σε πόσες μέρες θα το τελειώσουν;
2. Σε μια κατασκήνωση 120 παιδιά έχουν τροφές για 30 μέρες. Αν τα παιδιά ήταν 90, πόσες μέρες μέρες θα περνούσαν με τις ίδιες τροφές;
3. Για το πάτωμα ενός δωματίου χρησιμοποιήθηκαν 600 σανιδάκια, που το καθένα έχει μήκος 0,4 μ. και πλάτος 0,1 μ. Πόσα σανιδάκια θα χρησιμοποιούνταν, αν το καθένα είχε μήκος 0,2 μ. και πλάτος 0,05 μ.; 4. Ένας φοιτητής υπολογίζει ότι με τα 540 ευρώ μπορεί να περάσει 1 μήνα και 10 μέρες. Αν όμως θελήσει να περάσει με τα χρήματα αυτά 2 μήνες, πόσα ευρώ λιγότερα πρέπει να ξοδεύει την μέρα;
Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2021
Γεωγραφία
Κεφάλαιο 18
Η κατανομή του πληθυσμού στη Γη
Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την εγκατάσταση των ανθρώπων σε μια περιοχή;
Η λέξη προέρχεται από τη δωρική λέξη του 7ο αι. π.Χ. μαχανά που σήμαινε μέσο σωτηρίας και διασώσεως. Ήδη από τους αρχαίους χρόνους σήμαινε το εργαλείο, τη συσκευή και το πολεμικό μηχάνημα. Ο δωρικός τύπος της λέξης πέρασε στα λατινικά ως machina κι από εκεί σε όλες τις ευρωπαϊκές γλώσσες: machine, maschineκλπ.
Οι σημασίες της λέξης
Το μέσο ή ο τρόπος
Από τα αρχαία η λέξη σήμαινε το μέσο ή τον τρόπο: Μηχανή σωτηρίας από την Ελένη του Ευριπίδη αλλά και τέχνασμα που περιλαμβάνει ευφυΐα ή δόλο: Πάντα σοφίσματα και πάσας μηχανάς επεποίηκεε ες αυτούς Δαρείος από τις Ιστορίες του Ηροδότου. Γι’ αυτό και ο Οδυσσέας που ήταν επινοητικός και πανούργος αποκαλείται από τον Όμηρο πολυμήχανος (Βλαστάρι των θεών, γιέ του Λαέρτη, πολυμήχανε Οδυσσέα, κ490, μτφ Γ. Μαρωνίτης,ΙΝΣ).
Αυτός που ήταν επιδέξιος στον χειρισμό των θεμάτων του βίου ονομαζόταν βιομήχανος.
το τέχνασμα και η απάτη
Υπάρχει στις σύνθετες λέξεις μηχανορραφώ και μηχανορράφος και στη φράση στήνω μηχανή σε κάποιον δηλαδή του στήνω παγίδα για να τον εξαπατήσω. Το ρήμα μηχανεύομαι αναφέρεται κυρίως στη σημασία της λέξης ως επινόησης, έξυπνης σκέψης.
εργαλείο ή συσκευή
Στη φυσική η λέξη μηχανή υποδηλώνει το εργαλείο ή τη συσκευή που χρησιμοποιείται για την παραγωγή έργου. Ο μοχλός είναι ένα απλό είδος μηχανής. Σήμερα η λέξη μηχανή στην καθημερινή της χρήση υποδηλώνει το μηχάνημα που λειτουργεί με καύσιμο ή και με ηλεκτρικό ρεύμα.
Μηχανή ονομάζουμε το πρώτο βαγόνι όπου βρίσκεται και ο μηχανισμός που έλκει την υπόλοιπη αμαξοστοιχία αλλά και τη μοτοσυκλέτα.
Η συμβολική δύναμη μιας λέξης Τον 18ο αιώνα η εφεύρεση της ατμομηχανής ήταν η αφετηρία για την εξέλιξη των μηχανών που έδωσε στον αιώνα αυτόν αλλά και στον επόμενο το όνομα ο αιώνας των μηχανών. Οι πάσης φύσεως μηχανές που εφευρίσκονται εκείνη την εποχή από τις μικρότερες ως τις ισχυρότερες, τις σιδηροδρομικές άμαξες, αντιπροσωπεύουν και συμβολίζουν τις συνταρακτικές καινοτομίες σε κάθε τομέα της κοινωνικής και πολιτικής ζωής που συντελούνται και που ούτε στο όνειρό τους δεν είχαν φανταστεί οι άνθρωποι των προηγούμενων αιώνων. Στην περίοδο 1789-1848 οι λέξεις βιομήχανος, βιομηχανία, μηχανικός απέκτησαν τη σύγχρονη έννοιά τους, αλλά και τη συμβολική του σημασία στην κοινωνία μας όπου η πρώτη μορφή εργατικής πάλης χαρακτηρίστηκε από την καταστροφή των μηχανών από τους εργάτες στη Βρετανία και σε άλλες χώρες. (εικ. Η αίθουσα των μηχανών στο βρετανικό τομέα της Μεγάλης Έκθεσης του Λονδίνου αποδείκνυε την τεχνολογική και βιομηχανική υπεροχή της Βρετανίας, britishlibrary).
Οι εκφράσεις
Από μηχανής θεός
Ο όρος «από μηχανής θεός» προέρχεται από την αρχαία ελληνική δραματική ποίηση και ειδικότερα απ' την τραγωδία. Συγκεκριμένα, σε αρκετές περιπτώσεις ο τραγικός ποιητής οδηγούσε σταδιακά την εξέλιξη του μύθου σ’ ένα σημείο αδιεξόδου, με αποτέλεσμα η εξεύρεση μιας λύσης να είναι πολύ δύσκολη, αν όχι αδύνατη. Τότε, προκειμένου το θεατρικό έργο να φτάσει σε ένα τέλος, συνέβαινε το εξής: εισαγόταν στο μύθο ένα θεϊκό πρόσωπο, που με την παρέμβασή του έδινε μια λύση στο αδιέξοδο και το έργο μπορούσε πλέον να ολοκληρωθεί ομαλά. Η έκφραση «ο από μηχανής θεός» καθιερώθηκε, επειδή αυτό το θεϊκό πρόσωπο εμφανιζόταν στη σκηνή του θεάτρου με τη βοήθεια της «μηχανής», δηλαδή ενός ξύλινου γερανού, ώστε να φαίνεται ότι έρχεται από ψηλά.
ex_deus_machina Λεζάντα: φωτογραφία αγγείου όπου η Ευρώπη και ο Σαρπηδόνας μεταφέρονται στη σκηνή με μηχανή
Σήμερα η έκφραση αυτή σημαίνει ένα πρόσωπο που δίνει μια λύση ή βοήθεια απροσδόκητα σε μια δύσκολη κατάσταση.
κρατική μηχανή
Η πολυπλοκότητα των λειτουργιών του κράτους, αλλά και η ακρίβεια της εκτέλεσης τους οδήγησε στη μεταφορική χρήση της λέξης μηχανή για την περιγραφή των υπηρεσιών που προσφέρονται από το κράτος.
Μηχανή αναζήτησης
Μια μηχανή αναζήτησης είναι μια εφαρμογή που επιτρέπει την αναζήτηση κειμένων και αρχείων στο Διαδίκτυο.
Άνθρωπος – μηχανή
- άνθρωπος που λειτουργεί και σκέφτεται μηχανικά κι άβουλα ή υπακούει τυφλά σε διαταγές άλλων σαν ρομπότ. Τσάρλυ Τσάπλιν Μοντέρνοι Καιροί, 1936 Δες την ταινία: http://vimeo.com/82962957
Τα ρομπότ
Μερικές φορές ακόμα κι όταν δεν έχω να ασχοληθώ με τα ρολόγια, ανεβαίνω τη νύχτα εδώ πάνω για να κοιτάξω την πόλη. Μου αρέσει να φαντάζομαι ότι ο κόσμος είναι μια τεράστια μηχανή. Οι μηχανές, ξέρεις, δεν έχουν ποτέ παραπανίσια μέρη. Διαθέτουν μόνο το είδος και τον αριθμό των εξαρτημάτων που τους είναι απαραίτητα. Σκέφτομαι, λοιπόν, πως αν ο κόσμος είναι μια τεράστια μηχανή, εγώ θα πρέπει να βρίσκομαι εδώ για κάποιο λόγο. Και αυτό σημαίνει ότι κι εσύ επίσης βρίσκεσαι εδώ για κάποιο λόγο. Μπράιαν Σέλζνικ, Η εφεύρεση του Ούγκο Καμπρέ, μτφ. Παλμύρα Ισμυρίδου, Ελληνικά Γράμματα, 2009
Μια ακολουθία από ακριβείς κινήσεις, με εκατοντάδες έξυπνα ρυθμισμένες ενέργειες, μπήκε σε λειτουργία. Το κλειδί τύλιξε ένα ελατήριο συνδεδεμένο με μια σειρά γρανάζια που εκτείνονταν ως τη βάση του αυτόματου. Εκεί, το τελευταίο γρανάζι έθεσε σε κίνηση μπρούτζινους οδοντωτούς δίσκους των οποίων τα δόντια ήταν σχηματισμένα με ακρίβεια. Δυο εξαρτήματα σαν σφυράκια μετακινήθηκαν και εφάρμοσαν στα δόντια των δίσκων, ανεβοκατεβαίνοντας καθώς οι δίσκοι περιστρέφονταν με σταθερή ταχύτητα. Οι κινήσεις που ενεργοποιήθηκαν από τα σφυράκια μεταδόθηκαν προς τα πάνω μέσω μιας σειράς μεταλλικών ράβδων που κατέληγαν στο θώρακα του μηχανικού ανθρώπου. Εκεί, οι κινούμενες ράβδοι ενεργοποίησαν αθόρυβα άλλους μηχανισμούς στους ώμους και στο λαιμό. Από τον ώμο η κίνηση μεταδόθηκε στον αγκώνα και ο αγκώνας με τη σειρά του μετέδωσε άλλες κινήσεις που με αλυσιδωτή αντίδραση έφτασαν στον καρπό και, τέλος, στο χέρι. Μπράιαν Σέλζνικ, Η εφεύρεση του Ούγκο Καμπρέ, μτφ. Παλμύρα Ισμυρίδου, Ελληνικά Γράμματα, 2009
Η λέξη στη λογοτεχνία
Οι φανταστικές μηχανές
Η μηχανή του χρόνου
Ἡ χρονομηχανή
ΖΗΣΕ ΚΑΠΟΤΕ, στο μακρινό το μέλλον, ένας τρελός ἐπιστήμονας, που στόχο της ζωης του είχε βάλει να εφεύρει κάτι πραγματικά ασύλληπτο. Μια χρονομηχανή.
Τελείωσε τις σπουδές του στα 25 του και αμέσως βάλθηκε να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα. Νοίκιασε ένα υπόγειο, ἐξασφάλισε τις απαραίτητες επιχορηγήσεις, αγόρασε τα απαραίτητα υλικά και στρώθηκε στη δουλειά. Διάβασε τόνους σκονισμένα βιβλία, έκανε άπειρους υπολογισμούς, ήπιε 38.506 ντεπόν, 49.275 καφέδες, παρήγγειλε 31.503 μερίδες έτοιμα φαγητά, κάπνισε 328.504 τσιγάρα και γενικά έζησε μια ζωή μακριά από φίλους, γυναίκες, συγγενείς και ο,τιδήποτε άλλο ικανό να τον αποσπάσει από το έργο του.
Σε ηλικία 70 χρονών, τα κατάφερε. Βίδωσε την τελευταία βίδα πάνω στο σιδερένιο δημιούργημά του και στάθηκε λίγο να το θαυμάσει. Έπειτα έκανε ένα μπάνιο, ξυρίστηκε, έπλυνε τα δόντια του, φόρεσε το καλό του κουστούμι, αποχαιρέτησε τον σκύλο του, μπήκε στη χρονομηχανή και πάτησε ένα μεγάλο κόκκινο κουμπί.
Άπό τη μια στιγμή στην άλλη βρισκόταν στο ίδιο σκοτεινό υπόγειο, με τον χρόνο να έχει ταξιδέψει 45 χρόνια πίσω. Άνοιξε την πόρτα της χρονομηχανής και κατέβηκε, κάνοντας ένα μεγαλοπρεπές βήμα, σαν να πατούσε για πρώτη φορά στη σελήνη. Άπό μια γωνιά του δωματίου, ο 25χρονος εαυτός του τον κοίταζε γεμάτος έκπληξη.
Ὁ 70χρονος γέρος πλησίασε τον νεαρό με ένα μεγάλο χαμόγελο. Όταν έφτασε σε απόσταση αναπνοής, τον αγκάλιασε σφιχτά και του ψιθύρισε: «Τα καταφέραμε. 'Ασ’ τα τώρα όλα αυτά. Κοίτα να βρεις καμιά κοπέλα, να κάνεις οικογένεια, μη μείνεις κι εσύ μόνος σου στη ζωή.»
Ύστερα τον φίλησε στοργικά στο μέτωπο, ξάπλωσε σε μια μεγάλη καφέ πολυθρόνα και κοιμήθηκε.
Σταῦρος Δάλκος
Στην επιστημονική φαντασία, το “ταξίδι στο χρόνο” το συναντάμε για πρώτη φορά στο μυθιστόρημα The Time Machine (1895), του Η G Wells, όπου ένας επιστήμονας κατασκευάζει μια χρονομηχανή και ταξιδεύει στο μακρινό μέλλον, όπου βρίσκει την ανθρωπότητα χωρισμένη σε δύο διαφορετικές φυλές, τους “Eloi” και τους “Morlock”, απόγονους της ταξικής “ελίτ” και της εργατικής τάξης. Ο Wells αντιμετωπίζει την κοινωνία της εποχής του με μια ιδιαίτερα κριτική ματιά, και με ένα έντονο προβληματισμό για το μέλλον της ανθρωπότητας. Το μυθιστόρημα του Wells, το 1960 γίνεται ταινία δίνοντας βέβαια μεγαλύτερη σημασία στα στοιχεία της περιπέτειας, παρά στις κοινωνικές προεκτάσεις που αναπτύσσονται στο βιβλίο. Στο The Time Machine το ταξίδι στο χρόνο γίνεται με μια μηχανή, κατασκευασμένη από τον πρωταγωνιστή, η οποία έχει τη δυνατότητα ενώ παραμένει στον ίδιο χώρο, να ταξιδεύει με μεγάλες ταχύτητες στην τέταρτη διάσταση, τη διάσταση του χρόνου, προς οποιαδήποτε κατεύθυνση: το παρελθόν ή το μέλλον. Καθώς ο “χρονοταξιδιώτης” επιταχύνει, βλέπουμε μέσα από τα μάτια του το χρόνο να κυλά πιο γρήγορα γύρω από τη μηχανή, η μέρα να διαδέχεται τη νύχτα, και οι εποχές του χρόνου να περνούν μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα και η ταινία κερδίζει το βραβείο Oscar ειδικών εφφέ για το animation. Ακολουθεί το trailer νεώτερης εκδοχής της ταινίας (παραγωγή 2002)
Και η time travel scene
Μια διαφορετική μορφή χρονομηχανής βλέπουμε στην τριλογία του Robert Zemeckis BackToTheFuture (1985-1990). Σ’ αυτήν την περίπτωση η χρονομηχανή είναι φτιαγμένη από ένα φουτουριστικό μοντέλο αυτοκινήτου που έχει σαν καύσιμο το πλουτώνιο, και όταν «πιάσει» την ταχύτητα των 88 μιλίων την ώρα, μεταφέρεται στη χρονική στιγμή που έχει επιλέξει ο οδηγός. Αντίθετα με το The Time Machine εδώ ο οδηγός δεν μπορεί να απολαύσει το χρόνο να κυλάει γρήγορα γύρω από τη μηχανή, αφού μεταφέρεται ακαριαία, αφήνοντας φλόγες στην άσφαλτο στο σημείο αναχώρησής του. Ουσιαστικά, βέβαια, έχουμε την ίδια μορφή ταξιδιού στο χρόνο: οι «χρονοταξιδιώτες» με τη βοήθεια μιας μηχανής πηγαίνουν στο παρελθόν ή στο μέλλον. Το κυριότερο, ίσως, από τα στοιχεία που κάνει το Back Τo Τhe Future να ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες ταινίες που εξετάζουμε, είναι ότι καταφέρνει να δώσει την εμπειρία ενός «ταξιδιού στο χρόνο», όπως θα τη βίωνε ένας καθημερινός άνθρωπος, και έτσι να ταυτιστεί ο θεατής με τον ήρωα, και να «ζήσει» μαζί του αυτή την παράδοξη εμπειρία. Ο πρωταγωνιστής δεν είναι κάποιος επιστήμονας, και τα προβλήματα που δημιουργούνται δεν είναι ούτε κοινωνικά ούτε έχουν να κάνουν με την αλλαγή του ρου της Ιστορίας όπως συνήθως, αλλά με την προσωπική ζωή, και ενδεχομένως και την ίδια την ύπαρξη του πρωταγωνιστή. Η δυνατότητα ενός παιδιού να ζήσει στην εποχή που οι γονείς του ήταν στην ηλικία του γίνεται πραγματικότητα, και μέσα από αυτή την κωμική κατάσταση τίθενται και ζητήματα σχέσης γονέων – παιδιών, με έναν ιδιαίτερα διασκεδαστικό τρόπο.
Ευχομηχανή ή μηχανή επιθυμιών
Επιθυμώ να έχω μια επιθυμιομηχανή που να μπορεί να εκπληρώνει επιθυμίες! Πολύ καλά! Πολύ καλή επιθυμία! Το Σαββάκι ήταν χαρούμενο. Αμέσως μετά ακούστηκε το κουδούνι στην πόρτα του διαμερίσματος. Η κ. Κοκκινολαχάνου χτύπησε την πόρτα και είπε: «Κύριε Τσαντόμπιρα. Μου παρέδωσαν ένα δέμα για σας. Το βρίσκω πολύ καλό που οι άνθρωποι χτυπούν το κουδούνι τέτοια ώρα. Μπορώ να το φέρω στο δωμάτιό σας;» Ο κύριος Τσαντόμπιρας άνοιξε γρήγορα την πόρτα, της πήρε το δέμα και το ακούμπησε στο γραφείο. Έπειτα κλείδωσε την πόρτα. Αφού έβγαλε το σπάγκο και το χαρτί με τρεμάμενα χέρια, είδε μια υπέροχη, γυαλιστερή μεταλλική επιθυμιομηχανή πάνω στο γραφείο του. Πάουλ Μάαρ, Μια εβδομάδα γεμάτη Σάββατα, μτφ. Μίρκα Κονδάκη, Ψυχογιός, 2001
Τι είναι αυτό το φωτάκι; Ρώτησε ο κύριος Τσαντόμπιρας. Δείχνει ότι η μηχανή είναι έτοιμη, απάντησε το Σαββάκι. Πρέπει να βάλεις το διακόπτη στην ένδειξη «Σ.Λ.», δηλαδή «ΣΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ», και να πεις την ευχή σου αμέσως μέσα στο χωνί. Αφού εκπληρωθεί, βάζεις το διακόπτη στο «Ε.Λ.», «ΕΚΤΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ». Αυτό είναι όλο. Πάουλ Μάαρ, Σάββατο θα ’ρθει το Σαββάκι, μτφ. Μίρκα Κονδάκη, Ψυχογιός, 2002
Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων (γνωστός και ως αστρολάβος των Αντικυθήρων ή υπολογιστής των Αντικυθήρων) είναι ένα αρχαίο τέχνημα που πιστεύεται ότι ήταν ένας αρχαίος αναλογικός , μηχανικός υπολογιστής και όργανο αστρονομικών παρατηρήσεων, που παρουσιάζει ομοιότητες με πολύπλοκο ωρολογιακό μηχανισμό.