Ετικέτες

Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2023

 Ένας Αρλεκίνος από χαρτί


Καρναβάλι, Μάσκες και Κομέντια ντελ Άρτε

Λένε πως η πρώτη μάσκα εμφανίστηκε στα σκοτεινά υγρά κανάλια της Βενετίας κάποια νύχτα του 1200. Ήταν λευκή και χωρίς χαρακτηριστικά.

Πέρασαν 500 ολόκληρα χρόνια για να πάρει πλέον σχήματα, χρώματα, χαρακτήρες και ρόλους στη ζωή και στην τέχνη, τη μέρα και τη νύχτα, στα φανερά και στα κρυφά, για πλούσιους και φτωχούς, για άρχοντες και για υπηρέτες.

Κι έγινε συνήθεια ώστε κάποιες εποχές του χρόνου κυκλοφορούσαν παντού μασκοφόροι και δεν ξεχώριζε ούτε η ταυτότητα αλλά ούτε η κοινωνική τους θέση.



Ο Καζανόβας (από τον γνωστό γόη), ο Γάτος, η Βενετσιάνα Αρχόντισσα του 15ου αιώνα με τα βαριά κοσμήματα και τις υπερβολικές κομμώσεις, το Λιοντάρι σήμα κατατεθέν της Δημοκρατίας και όλες οι εκφράσεις της φαντασίας γλιστρούσαν στα ήρεμα, σκοτεινά κανάλια, επιδιδόμενοι σε απλές και πιο σύνθετες ασχολίες, λέγοντας ελεύθερα τι πίστευαν και τι ήθελαν, αφού κανείς δε μπορούσε να τους κρίνει και τίποτα να τους στιγματίσει.

Ιδιαίτερη μορφή εκείνη του Γιατρού της Πανούκλας, μονόχρωμη συνήθως και με πολύ χοντρή και μακριά μύτη σαν ράμφος, ήταν ίσως η μόνη από τις μάσκες που είχε πρακτική σημασία και χρησιμότητα: όταν ο γιατρός επισκεπτόταν του ασθενείς έβαζε μέσα στο κενό του ράμφους υφάσματα ποτισμένα με φάρμακα, ώστε να προστατεύεται από την επιδημία.






Η Βενετία σήμερα είναι γεμάτη από εκατοντάδες μαγαζιά που πωλούν μάσκες. Στην πλειονότητά τους πρόκειται για γύψινες μάσκες με ευφάνταστα σχέδια και χρώματα που παράγονται βιομηχανικά και μαζικά για τους τουρίστες. Υπάρχουν όμως ακόμη σήμερα εργαστήρια που φτιάχνουν χειροποίητες μάσκες όπως γινόταν τον καιρό εκείνο.








Οι μάσκες της Κομέντια ντελ ΄Αρτε

Στις αρχές του 16ου αιώνα στην Ιταλία εμφανίζεται  μια πλειάδα συγγραφέων με λόγια παιδεία.  Το έργο τους όμως δεν είχε ιδιαίτερες λογοτεχνικές και σκηνικές αξιώσεις γι αυτό και η πορεία που διέγραψαν δεν υπήρξε λαμπρή. Ωστόσο έμεινε στην ιστορία ως Comedia erudia (Λόγια Κωμωδία) η οποία θ' αποτελέσει τον καμβά της Commedia dell' arte, της αυτοσχέδιας δηλαδή κωμωδίας επαγγελματιών θεατρίνων, που διαφέρει ως προς τη Λόγια στο ότι η δεύτερη είναι έργο επώνυμων συγγραφέων.


Πώς γεννιέται η Κομέντια ντελ άρτε; Πολλοί ερασιτέχνες μίμοι αναπτύσσοντας την πλούσια παράδοση του λαϊκού θεάτρου αρχίζουν να ψυχαγωγούν τον κόσμο στα πανηγύρια, στους γάμους και κυρίως στο καρναβάλι με αυτοσχέδιες σκηνές εμπνευσμένες από παραστάσεις που είχαν δει στο παρελθόν. Ορισμένα πρόσωπα από τις προηγούμενες λόγιες κωμωδίες, όπως πονηροί δούλοι, τείνουν με την πάροδο του χρόνου ν' αποκοπούν από τα κείμενα και ν' αποκτήσουν αυτοτελή θεατρική οντότητα, την οποία το κοινό επευφημούσε.

Έτσι γεννήθηκε ο Αρλεκίνος, ο παμπόνηρος υπηρέτης, ευρηματικός και σβέλτος, αρχιτέκτονας του γρήγορου κόλπου. Ο γέρος έμπορος  Πανταλόνε, πατέρας ή σύζυγος νεαρής γυναίκας, τσιγκούνης και γκρινιάρης, εύκολο θύμα του υπηρέτη. Ο Ντοντόρος, γέρος σοφολογιότατος, που μιλά μια εξεζητημένη μεικτή γλώσσα με πολλά λατινικά ρητά και με τη δράση του διακωμωδεί τις ακρότητες της ανθρωπιστικής παιδείας. Ο Καπετάνιος, ψευτοπαλικαράς και θρασύδειλος, φαφλατάς κι υπερφίαλος. Ο Μπριγκέλας, υπηρέτης ψεύτης και βραδύνους, κλέβει πορτοφόλια κι άλλα τιμαλφή των κυριών.
Η έμπιστη υπηρέτρια Ροζέτα ή Κολομπίνα, πάντα σε αντίθεση με τη φαντασμένη κυρά της. 




 Οι επαγγελματίες  θεατρίνοι της Commedia dell' arte  ως "improvisatori" (improvvisare =αυτοσχεδιάζω, ετοιμάζω επι τόπου) δεν αποστήθιζαν -όπως άλλωστε κι οι ερασιτέχνες μίμοι-  ένα έργο, είχαν όμως ως βάση το σκηνάριο,  ένα προσχέδιο πλοκής και σύμφωνα μ' αυτό αυτοσχεδίαζαν την τροπή που θα έδιναν στη δράση. Το είχαν τοιχοκολλημένο στα παρασκήνια και το συμβουλεύονταν πριν από την έξοδό τους στη σκηνή. 
Δεν είναι απόλυτα σαφές αν η συνήθεια των Βενετσιάνων να φορούν μάσκες επηρέασε την Κομέντια ντελ άρτε ή αν η τελευταία συνετέλεσε στην καθιέρωση του εθίμου, πάντως αποτέλεσε τελικά ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της. Οι μάσκες είχαν πολλαπλή αξία. Δεν ήταν μόνο ένα προσωπείο αλλά και το έμβλημα ενός προσώπου στο οποίο απέδιδαν συγκεκριμένα διακριτικά γνωρίσματα. Για παράδειγμα ο υπηρέτης Αρλεκίνος φορούσε μάσκα που θύμιζε γάτα παραπέμποντας στην πονηριά του συγκεκριμένου ζώου. Ο κάθε ρόλος είχε πάντα το ίδιο προσωπείο και την ίδια έκφραση. Έτσι, οι ηθοποιοί έπρεπε να δουλέψουν πάνω στη γλώσσα του σώματος, ώστε από το σύνολο των κινήσεων να αντιλαμβάνεται ο θεατής την αλλαγή των συναισθημάτων και της πλοκής.

"Στοιχεία Θεατρολογίας" του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου


Ο Αρλεκίνος σε πίνακες ζωγραφικής ΚΛΙΚ ΕΔΩ από το  www.elniplex.com


Η ιστορία του Αρλεκίνου

 

Μια φορά κι έναν καιρό στην πόλη με τις γόνδολες, τη Βενετία, ζούσε ένα φτωχό παιδάκι, ο Αρλεκίνος. Τις μέρες της Αποκριάς, στη Βενετία γιορτάζουν το καρναβάλι με παρελάσεις και γιορτές. Όλοι ντύνονται μασκαράδες και κρυμμένοι πίσω από τις μάσκες τους γλεντάνε μέχρι το πρωί.

Ο μικρός Αρλεκίνος, κάθε απόγευμα, καθόταν στο παράθυρο, έβλεπε τους γελαστούς μασκαράδες που περνούσαν παρέες παρέες κάτω από το σπίτι του και μερικές φορές ένα δάκρυ κυλούσε στο μαγουλάκι του.  Θυμόταν πώς ντυνόταν κι αυτός μασκαράς μαζί με τον πατέρα του και τη μητέρα του και κάνανε βόλτες στην πλατεία το Αγίου Μάρκου με τα περιστέρια.  Τώρα πια όλα ήταν διαφορετικά ! Ο πατέρας είχε πεθάνει και η καημένη η μητέρα του με μεγάλη δυσκολία κατάφερνε να πληρώνει τα έξοδά τους.  Σκούπιζε, λοιπόν, το δάκρυ του και χαιρετούσε τους γελαστούς μασκαράδες που του φώναζαν να κατέβει μαζί τους στο γλέντι.

Η μαμά του είδε το κρυφό δάκρυ του Αρλεκίνου και ανέβηκε στη σοφίτα αποφασισμένη να βρει κάτι, έστω κι ένα παλιό ρούχο, για να μασκαρέψει το λυπημένο παιδί της. Βρήκε μόνο κάτι μικρά κουρελάκια από υφάσματα που είχαν δώσει στην ίδια! Τα μάζεψε όλα, πήρε τα ραφτικά της και δούλεψε  μέχρι το πρωί. Ένωσε τα μικρά κομματάκια, έκανε ένα μεγάλο πολύχρωμο πανί και μ’ αυτό έραψε μια φανταχτερή στολή, που άλλη δεν είχε ξαναγίνει!

Ξύπνησε χαρούμενη το Αρλεκίνο και τον έντυσε με τη στολή. Φούντωσε τα κατσαρά καστανά μαλλάκια του παιδιού και, σαν τελευταία πινελιά, άνοιξε δυο τρύπες με το ψαλίδι της σε μια μαύρη βελούδινη λωρίδα και την έδεσε στα μάτια του παιδιού για μάσκα ! Το αποτέλεσμα ήταν θαυμάσιο !

Ευτυχισμένος ο Αρλεκίνος, με τα δάκρυα απ’ τα παράπονα να λάμπουν στα ματάκια του, έδωσε ένα σκαστό φιλί στη μανούλα του και έτρεξε στην πλατεία.




Τα πυροτεχνήματα έλαμπαν στον ουρανό και τα παιδιά μάζευαν καραμέλες και σοκολάτες που  πετούσαν οι άρχοντες από τα μπαλκόνια.

Όταν έφτασε στην πλατεία ο Αρλεκίνος, όλοι θαύμαζαν τη φορεσιά του, κι εκείνος χαρούμενος άρχισε να χορεύει χωρίς να φανερώνει ποιος είναι.

-       Ποιος είσαι; τον ρωτούσαν πολλοί. Είσαι από τη Βενετία; Που αγόρασες αυτή τη θαυμάσια στολή;

Ο Αρλεκίνος χαμογελούσε και κρατούσε καλά φυλαγμένο το μυστικό του, ώσπου μια κοπελίτσα τού άρπαξε τη μάσκα.

-       Είναι ο Αρλεκίνος ! φώναξαν κάποιοι ξένοι.

-       Αυτός είναι ο βασιλιάς του καρνάβαλου, φώναξαν όλοι μαζί και του πρόσφεραν φρούτα και γλυκά χορεύοντας χαρούμενοι γύρω του.

Ο Αρλεκίνος χόρεψε ξέφρενα όλη νύχτα και το πρωί γύρισε στο σπίτι του φορτωμένος με γλυκά.

Ένας χρόνος πέρασε.  Την επόμενη χρονιά, μόλις πλησίαζε η Αποκριά, όλοι έτρεξαν στη μητέρα του Αρλεκίνου και πλήρωναν όσο όσο για να ράψουν μια πολύχρωμη φορεσιά αρλεκίνου!

Πηγή: www.thranio.gr

Τα επιρρήματα


Το αρχαίο ελληνικό θέατρο







Όρνιθες του Αριστοφάνη

Οι Όρνιθες είναι κωμωδία του Αριστοφάνη που παρουσιάσθηκε το 414 π.Χ. στα Διονύσια, χαρίζοντας στον δημιουργό της το δεύτερο βραβείο. Ο Αριστοφάνης έγραψε τους «Όρνιθες» απογοητευμένος από την τροπή του Πελοποννησιακού Πολέμου. Με το μεγάλο αυτό έργο, ο Αριστοφάνης βρίσκει την ευκαιρία να διακωμωδήσει τους συκοφάντες και τους κόλακες του δήμου, καθώς και τις θεωρίες για νέα πολιτεύματα. Το έργο πραγματεύεται τη φυγή δυο ανθρώπων από την τυραννία του κόσμου στο βασίλειο του παραμυθιού και συνενώνει την πιο τολμηρή φαντασία με την πιο ανάερη ποίηση. 

Υπόθεση

Δυο Αθηναίοι φίλοι, ο πονηρός Πεισθέταιρος και ο αγαθός Ευελπίδης, επιθυμούν να βρουν το πουλί τσαλαπετεινό (που άλλοτε ήταν άνθρωπος, ο βασιλιάς Τηρέας) για να το ρωτήσουν σε ποια πόλη μπορεί κανείς να ζήσει ήσυχα, πλούσια και ειρηνικά. Στην εισαγωγή του έργου, λοιπόν, εμφανίζονται οι δύο φίλοι να πετούν μέσα από το δάσος, ο ένας πάνω σε μια κουρούνα και ο άλλος σε μια καλιακούδα, δηλώνοντας ότι μεταναστεύουν επειδή βαρέθηκαν τη δικομανία των Αθηναίων.

Κύλικας που απεικονίζει Ιππέα και πουλιά.

Όταν πια βρίσκουν τον τσαλαπετεινό, εκείνος τους απογοητεύει, καθώς δεν έχει να προτείνει καμία πόλη που να τους αρέσει. Τότε όμως ο Πεισθέταιρος συλλαμβάνει την ιδέα να ιδρύσουν μαζί με τον τσαλαπετεινό-Τηρέα την πόλη των πουλιών στους αιθέρες, στο μεσοδιάστημα δηλαδή μεταξύ του κόσμου των ανθρώπων και του κόσμου των θεών. Ο τσαλαπετεινός πείθεται και καλεί τα πουλιά για να τους ανακοινώσουν μαζί το σχέδιο του Πεισθέταιρου.

Τα πουλιά εμφανίζονται αγριεμένα από την εισβολή των ανθρώπων και θεωρώντας ότι ο τσαλαπετεινός τους πρόδωσε, ετοιμάζονται να επιτεθούν στους εισβολείς. Για άλλη μιά φορά όμως ο Πεισθέταιρος παίρνοντας τον λόγο, φουσκώνει τα μυαλά των πουλιών. Στο τέλος πείθει τα πουλιά να ιδρύσουν τη Νεφελοκοκκυγία (= κατοικία των κούκων στα σύννεφα, την πόλη δηλαδή των πουλιών) με στόχο να αναδειχτούν σε ρυθμιστές της θεϊκής εξουσίας λειτουργώντας ως ενδιάμεσοι των θεών με τους ανθρώπους.

Έτσι, τα πουλιά χωρίζονται σε ομάδες εργασίας και ξεκινάει το χτίσιμο του τείχους που θα περιβάλλει τη χώρα των πουλιών και θα εμποδίζει έτσι την τσίκνα από τις θυσίες των ανθρώπων να ανεβαίνει στους θεούς.

Όρνιθες 1883 - Πεισθέταιρος και Ευελπίδης

Πριν ακόμα καλά καλά χτιστεί η πόλη και με πρώτον από όλους τον ιερέα που έρχεται για να κάνει θυσία, καταφθάνουν διάφοροι εκμεταλλευτές και καλοθελητές που προσπαθούν να αποκομίσουν οφέλη από την ίδρυση της Νεφελοκοκκυγίας. Ο Πεισθέταιρος όμως τους ξεφορτώνεται όλους και σιγά σιγά το τείχος ολοκληρώνεται.

Εν τω μεταξύ οι θεοί αρχίζουν να πεινούν και να ανησυχούν γιατί δεν φτάνει πια στους ουρανούς η τσίκνα των σφαχτών. Αρχικά στέλνουν την Ίριδα ως αγγελιαφόρο, την οποία όμως εκδιώκει βίαια ο Πεισθέταιρος. Έπειτα εμφανίζεται ο -πάντα αντιεξουσιαστής- Προμηθέας για να ενημερώσει μυστικά τον Πεισθέταιρο για τις αποφάσεις των θεών και να τον συμβουλέψει τι να κάνει για να τους πάρει την εξουσία.

Πραγματικά, όπως έχει προειδοποιήσει ήδη ο Προμηθέας, φτάνει αντιπροσωπεία των θεών για να διαπραγματευτεί την ελεύθερη διακίνηση της τσίκνας. Η αντιπροσωπεία απαρτίζεται από τον διπλωμάτη Ποσειδώνα, τον φοβερό φαγά Ηρακλή και τον αγροίκο Τριβαλλό, που είναι εκπρόσωπος των βαρβαρικών θεών. Οι διαπραγματεύσεις -οι οποίες διεξάγονται δίπλα από ένα σφαχτό που ψήνεται- καταλήγουν, πάντα σύμφωνα με τις συμβουλές του Προμηθέα, στον γάμο της όμορφης νεαρής θεάς Βασιλείας με τον Πεισθέταιρο. Έτσι το έργο τελειώνει με τη γαμήλια ένωση του Πεισθέταιρου και της ουράνιας θεάς.


ΠΗΓΗ: https://el.wikipedia.org


Για το έργο του Αριστοφάνη  Όρνιθες και την ιστορική πλέον παράσταση του θεάτρου τέχνης ΕΔΩ ΚΛΙΚ

Το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού

Το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, ευρύτερα γνωστό και ως Ηρώδειο, είναι αρχαίο ωδείο της ρωμαϊκής περιόδου, που βρίσκεται στη νοτιοδυτική πλαγιά της Ακρόπολης των Αθηνών.

Χτίστηκε με ταχύτατο ρυθμό με δαπάνες του Ηρώδη του Αττικού κατά τον 2ο αιώνα μ.Χ., προς τιμήν της συζύγου του Ασπασίας Αννίας Ρηγίλλης, η οποία πέθανε το 160 μ.Χ.. Ο προορισμός του οικοδομήματος ήταν κατά κύριο λόγο οι μουσικές εκδηλώσεις και για τον λόγο αυτό ονομάστηκε Ωδείο. 

 Το Ωδείο χρησιμοποιείται, κυρίως κατά τους θερινούς μήνες, για πολιτιστικές εκδηλώσεις και από τότε πλειάδα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών έχει εμφανιστεί στον χώρο αυτό, μεταξύ των οποίων και η Ελληνίδα ντίβα της Όπερας Μαρία Κάλλας το 1957, για ένα ρεσιτάλ.

ΠΗΓΗ: https://el.wikipedia.org






Το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου

Το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου βρίσκεται στο νοτιοανατολικό άκρο του ιερού που ήταν αφιερωμένο στον θεραπευτή θεό της αρχαιότητας, τον Ασκληπιό, στο Ασκληπιείο Επιδαύρου. Βρίσκεται κοντά στο σημερινό Λυγουριό της Αργολίδας και ανήκει στον Δήμο Επιδαύρου. Θεωρείται το τελειότερο αρχαίο ελληνικό θέατρο από άποψη ακουστικής και αισθητικής.

Με μέγιστη χωρητικότητα 13.000 - 14.000 θεατών το θέατρο φιλοξενούσε τους μουσικούς, ωδικούς και δραματικούς αγώνες που συμπεριλαμβάνονταν στη λατρεία του Ασκληπιού. Επίσης, χρησιμοποιήθηκε και ως μέσο θεραπείας των ασθενών, καθώς υπήρχε η πεποίθηση πως η παρακολούθηση δραματικών παραστάσεων είχε ευεργετικά αποτελέσματα για την ψυχική και σωματική υγεία των ασθενών.

Το σκηνικό οικοδόμημα του θεάτρου κτίστηκε σε δύο οικοδομικές φάσεις: η πρώτη τοποθετείται στα τέλη του 4ου αι. π.Χ. και η δεύτερη στα μέσα του 2ου αι. π.Χ. Μέχρι και σήμερα, το θέατρο χρονολογούνταν κατ’ αναλογία με τη χρονολόγηση του σκηνικού οικοδομήματος σε δύο φάσεις: η πρώτη στα τέλη του 4ου αι. π.Χ. και  η δεύτερη στα μέσα του 2ου αι. π.Χ.
Η πρώτη συστηματική ανασκαφή στο θέατρο ξεκίνησε το 1881 από την Αρχαιολογική Εταιρεία, υπό την διεύθυνση του αρχαιολόγου Παναγή Καββαδία και διατηρήθηκε σε πολύ καλή κατάσταση.Με τις εργασίες που πραγματοποιήθηκαν το θέατρο έχει ανακτήσει - εκτός από το σκηνικό οικοδόμημα - σχεδόν εξ’ ολοκλήρου την αρχική του μορφή.

Το μνημείο αποτελεί πόλο έλξης μεγάλου αριθμού Ελλήνων και ξένων επισκεπτών και χρησιμοποιείται για την παρουσίαση παραστάσεων αρχαίου δράματοςΗ πρώτη παράσταση στο θέατρο της Επιδαύρου ήταν η τραγωδία Ηλέκτρα του Σοφοκλή που ανέβηκε το 1938.

Οι παραστάσεις σταμάτησαν στην συνέχεια λόγω του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Οι θεατρικές παραστάσεις, στο πλαίσιο του οργανωμένου φεστιβάλ, ξεκίνησαν το 1954 και από τον επόμενο χρόνο (1955) καθιερώθηκαν ως ετήσιος θεσμός παρουσίασης του αρχαίου δράματος. Το Φεστιβάλ Επιδαύρου συνεχίζεται μέχρι και σήμερα και διεξάγεται κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Το θέατρο έχει σποραδικά χρησιμοποιηθεί και για να φιλοξενήσει σημαντικές μουσικές εκδηλώσεις. Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επιδαύρου έχουν εμφανιστεί στην Επίδαυρο ορισμένοι από τους μεγαλύτερους Έλληνες και ξένους ηθοποιούς, αλλά και η διάσημη Ελληνίδα σοπράνο Μαρία Κάλλας

ΠΗΓΗ: https://el.wikipedia.org


Ο Κεραμιδοτρέχαλος









ΠΗΓΗ: http://users.sch.gr/raul2





Για να μάθεις για την Άλκη Ζέη και τα βιβλία της, κάνε ΚΛΙΚ ΕΔΩ

Αν θέλεις να διαβάσεις παραμύθια όλων των ειδών κάνε ΚΛΙΚ ΕΔΩ

Μάσκες από http://krokotak.com/







Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2022

 Κεφάλαιο 16

Ο περσικός κίνδυνος

Οι Πέρσες ήθελαν να μεγαλώσουν το κράτος τους.



Με αφορμή τη βοήθεια που έστειλαν οι Αθηναίοι και οι Ερετριείς στις ιωνικές πόλεις συγκρούστηκαν με τους Έλληνες και έκαναν εκστρατείες εναντίον τους.

Α εκστρατεία 492 π.Χ.:

Βασιλιάς: Δαρείος ο Α΄

Αρχηγός Περσών: Μαρδόνιος

Συμμετοχή στρατού και στόλου που ακολουθούν την ίδια πορεία από ξηρά και θάλασσα






Αποτέλεσμα: Ο στρατός έφτασε μέχρι τη Μακεδονία αλλά ο στόλος καταστράφηκε από θαλασσοταραχή στα παράλια του Άθωνα. Ο Μαρδόνιος με τον στρατό του γυρίζει πίσω.

Μπορεί να μην έφτασαν στην Αθήνα οι Πέρσες όμως:

Διαδραστικός χάρτης ΚΛΙΚ

ΠΗΓΗ: http://photodentro.edu.gr

Β εκστρατεία 490 π.Χ.

Βασιλιάς: Δαρείος ο Α΄

Αρχηγοί των ΠερσώνΔάτης και Αρταφέρνης

Συμμετοχή στόλου

Πρώτα οι Πέρσες κάνουν στάση στην Ερέτρια και την καταστρέφουν.

Ύστερα κατευθύνονται στον Μαραθώνα όπου και αγκυροβολούν μετά από συμβουλή του Ιππία.



Οι Αθηναίοι κάνουν σύσκεψη και μετά από συμβουλή του Μιλτιάδη (στρατηγός) αποφασίζουν να αμυνθούν στον Μαραθώνα.

Ταυτόχρονα, ο Φειδιππίδης, κήρυκας και δρομέας από την Αθήνα, στάλθηκε στη Σπάρτη για να ζητήσει βοήθεια, αλλά οι Σπαρτιάτες, επικαλούμενοι θρησκευτικούς λόγους, απάντησαν ότι θα στείλουν στρατό μετά την πανσέληνο. Μόνο χίλιοι οπλίτες από τις Πλαταιές  έφθασαν στον Μαραθώνα για να βοηθήσουν τους Αθηναίους.


ΠΗΓΗ: https://el.wikipedia.org/

Το σχέδιο του Μιλτιάδη


ΠΗΓΗ: https://el.wikipedia.org/

ΠΗΓΗ: https://el.wikipedia.org/

Δείτε την αναπαράσταση και σε βίντεο:





Αποτέλεσμα: Νίκη των Ελλήνων

Το μάθημα με αφήγηση σε βίντεο:






Μπορείς να διαβάσεις τη μάχη του Μαραθώνα σε κόμικ "κλασσικό εικονογραφημένο" ΕΔΩ ΚΛΙΚ


1. Πότε  έγινε  η  1η  εκστρατεία  των  Περσών;

2.  Ποιος  ήταν  ο  βασιλιάς  των  Περσών;

3.  Ποιος  ήταν  ο  αρχηγός  της  εκστρατείας;

4.  Γιατί  σταμάτησε  η  εκστρατεία;

1.  Πότε  έγινε  η  2η  εκστρατεία  των  Περσών;

2.  Ποιος  ήταν  ο  βασιλιάς  των  Περσών;

3.  Ποιοι  ήταν  αρχηγοί  της  εκστρατείας;

4. Πότε  και  πού  έγινε  η  σπουδαιότερη  μάχη  και  ποιος  ήταν  αρχηγός  των  Ελλήνων;

5.  Ποιο  σχέδιο  εφάρμοσε  και  ποιο  ήταν  το  αποτέλεσμα;



Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2022

 Πώς γράφω ένα άρθρο;










ΠΗΓΗ:https://slideplayer.gr/slide/2704186/  Ευρυδίκη Παπαγεωργίου




 Μαθηματικά

Θυμάμαι τους δεκαδικούς αριθμούς


Βάλτε στη σειρά τους δεκαδικούς από τον μικρότερο στον μεγαλύτερο ΚΛΙΚ

ΠΗΓΗ: https://www.softschools.com

Κάντε προσθέσεις και βάλτε γκολ ΚΛΙΚ

ΠΗΓΗ: https://www.math-play.com


Βάλτε το σωστό σύμβολο ΚΛΙΚ

ΠΗΓΗ: https://www.softschools.com


Μετρήστε το μήκος της κόκκινης γραμμής ΚΛΙΚ

Προσοχή: να επιλέξετε τα εκατοστά (centimeters) και στη συνέχεια το επίπεδο δυσκολίας, συνιστώ το δύσκολο (hard)


ΠΗΓΗ: https://www.funbrain.com

Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2022

 3η Ενότητα

Κλασικά Χρόνια

Κεφάλαιο 15

Το περσικό κράτος και οι Έλληνες της Μ. Ασίας

Παρουσίαση από τον Α. Μελιόπουλο ΚΛΙΚ

Η Αρχαϊκή εποχή τελειώνει, όταν το Περσικό Βασίλειο συγκρούεται με ορισμένες πόλεις - κράτη.

Από το 550 π.Χ. και μετά το περσικό κράτος γίνεται το ισχυρότερο του τότε κόσμου και είναι τεράστιο. Απλώνεται τόσο στην Ασία όσο και στην Αφρική.

Κοιτάξτε προσεκτικά τον χάρτη. Μέχρι που έχουν φτάσει οι Πέρσες ;


Επειδή ήταν πολύ μεγάλο και δεν μπορούσε να διοικηθεί εύκολα, είχε χωριστεί σε τμήματα - επαρχίες που ονομαζόταν σατραπείες. Οι σατραπείες διοικούνταν από τους σατράπες.

Ήταν ήδη γνωστό στις ελληνικές πόλεις και όλοι ένιωθαν δέος στο άκουσμα και μόνο του Πέρση βασιλιά, του "Μεγάλου Βασιλιά". 


Πηγή:http://users.sch.gr/raul2 





Όπως καταλάβατε από τον χάρτη οι περισσότερες ελληνικές αποικίες και άλλοι λαοί, είχαν υποδουλωθεί στους Πέρσες. Οι υποτελείς λαοί ήταν υποχρεωμένοι να πληρώνουν φόρους και να στέλνουν εργάτες για τις ανάγκες του περσικού κράτους.

Κάποιες πόλεις (ιωνικές)αποφάσισαν να επαναστατήσουν για να απελευθερωθούν από τους Πέρσες. Αυτή ονομάστηκε Ιωνική Επανάσταση. Ζήτησαν βοήθεια από τις Μητροπόλεις. Δυστυχώς μόνο οι Αθηναίοι και οι Ερετριείς έστειλαν λίγα πλοία για βοήθεια.

Πηγή:http://users.sch.gr/raul2 

Οι επαναστάτες έδιωξαν τους Πέρσες και έφτασαν ως τις Σάρδεις. Οι δυνάμεις όμως δεν ήταν αρκετές και αναγκάστηκαν να υποχωρήσουν.

Λίγο αργότερα ο στόλος τους νικήθηκε στο νησάκι Λάδη (494 π.Χ.)

Πηγή:http://users.sch.gr/raul2 


Η επανάσταση τελείωσε και οι ελληνικές πόλεις στα παράλια της Μ. Ασίας έμειναν μόνε στο έλεος των Περσών. Ιδιαίτερα η Μίλητος που είχε πρωτοστατήσει στην επανάσταση λεηλατήθηκε και καταστράφηκε από τα θεμέλια.

Πηγή:http://users.sch.gr/raul2 

Η καταστροφή αυτή, προκάλεσε μεγάλη λύπη στην Ελλάδα και κυρίως στους Αθηναίους που ήταν Ίωνες. 

Σε θέατρο μάλιστα της Αθήνας παίχτηκε  παράσταση με έργο, που θέμα του ήταν η καταστροφή της Μιλήτου, που έκανε όλους τους θεατές να κλάψουν.

Διαδραστική περιήγηση στην αρχαία Μίλητο


Από το 492 π.Χ. ως το 480 π.Χ. έγιναν 3 εκστρατείες από τον Πέρση βασιλιά για να κατακτήσει τις πόλεις - κράτη του νότιου ελλαδικού χώρου. 

Αυτές ονομάστηκαν Περσικοί πόλεμοι ή Μηδικά

Πληροφορίες παίρνουμε από τον ιστορικό της εποχής Ηρόδοτο, ο οποίος  έζησε τα γεγονότα. Ο ΄ίδιος μάλιστα αναφέρει, ότι ο Δαρείος ήθελε να εκδικηθεί τους Αθηναίους και τους Ερετριείς, επειδή έστειλαν βοήθεια, στην πραγματικότητα όμως πρόκειται για επεκτατική πολιτική του Πέρση βασιλιά που επιθυμούσε να μεγαλώσει κι άλλο το βασίλειό του.

Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2022

 ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΌΤΗΤΑ 3

Σπουδαία παιδιά

Ισαάκ : Ένα παιδί-δώρο του Θεού



Η Θυσία του Αβραάμ





Η γέννηση ενός παιδιού ως δώρο για την οικογένεια κλικ παζλ




Μωυσής: ένα παιδί που σώθηκε απ' τα νερά










Δαβίδ: Το βοσκόπουλο της Βηθλεέμ που έγινε δοξασμένος βασιλιάς των Ιουδαίων





Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2022

 Ο εξάχρονος ήρωας της Ορλεάνης


Τυφώνας:  ένα σύστημα θύελλας με κλειστή περιστροφική (κυκλωνική) κυκλοφορία γύρω από ένα ήρεμο κέντρο χαμηλής βαρομετρικής πίεσης, γνωστό ως μάτι του κυκλώνα

Τα συστήματα αυτά δημιουργούνται πάνω από θερμούς ωκεανούς ή μεγάλες θάλασσες υπό ορισμένες προϋποθέσεις, αλλά ποτέ πάνω από στεριές, και όταν φτάνουν σε ψυχρότερα νερά ή στη στεριά, διαλύονται. Παράγουν βαριές καταιγίδες και εξαιρετικά σφοδρούς ανέμους και αποτελούν τους μεγαλύτερους μετεωρολογικούς κινδύνους των ναυτιλλομένων στις τροπικές θάλασσες, καθώς και των πληθυσμών των παράκτιων περιοχών που πλήττονται από αυτά.

Ο Τυφώνας Κατρίνα 2005

Ο Τυφώνας Καταρίνα 2004

ΠΗΓΗ: https://el.wikipedia.org/


Ο Τυφώνας Κατρίνα 

 Στις 29 Αυγούστου του 2005 η πολιτεία της Λουϊζιάνα των ΗΠΑ χτυπήθηκε από τον Τυφώνα Κατρίνα. Η πόλη της Νέας Ορλεάνης, που επλήγη περισσότερο, έχει μία ιδιαιτερότητα: βρίσκεται πιο χαμηλά από το επίπεδο της θάλασσας και γι' αυτό προστατεύεται από φράγματα. 

Είχε προηγηθεί προειδοποίηση από τις αρχές για εγκατάλειψη της περιοχής, αλλά δυστυχώς πολλοί δεν τα κατάφεραν να εγκαταλείψουν την περιοχή και κλείστηκαν στα σπίτια τους ή σε ένα μεγάλο κλειστό στάδιο. 

Το αποτέλεσμα ήταν η μισή και πλέον πόλη της Νέας Ορλεάνης να βυθιστεί, καθότι το επίπεδο της πόλης είναι κάτω από το επίπεδο της στάθμης του νερού της θάλασσας. Οι νεκροί από τον τυφώνα ανήλθαν σε χιλιάδες. Πολλοί πέθαναν στα σπίτια τους.


Ήταν ένας από τους ισχυρότερους και καταστρεπτικότερους τυφώνες που έχουν πλήξει ποτέ τον Ατλαντικό. 



Σ' αυτές, περίπου, τις συνθήκες έγινε ήρωας ο μικρός Ντεαμόντε Λοβ (ο εξάχρονος του βιβλίου της Γλώσσας). Το ελικόπτερο δεν επέστρεψε ποτέ να πάρει τους γονείς των μωρών και έτυχε σ' αυτόν η μοίρα να γίνει ο σωτήρας τους...
















ΠΗΓΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ: 

https://www.iefimerida.gr/

https://www.thetoc.gr/


Αριστούχος στις Πανελλαδικές πρόσφυγας της Μόριας




ΠΗΓΗ: https://www.efsyn.gr/ellada/koinonia/350109_aristoyhos-stis-panelladikes-prosfygas-tis-morias