Το επαναληπτικό στην 7η ενότητα της γλώσσας θα το γράψουμε την Παρασκευή 29/01
Υπενθυμίζω τι μάθαμε στην 7η ενότητα:
1.Πώς παρουσιάζουμε πληροφορίες για ένα γεγονός που συνέβη.
Το κείμενο περιλαμβάνει:
· το θέμα · ποιοι έχουν σχέση
· πού συνέβη · ποια είναι η αιτία, η σημασία και η συνέπεια
· πότε συνέβη · ποια τα μέσα αντιμετώπισης, τα συμπεράσματα
Οι πληροφορίες παρουσιάζονται πάντα με χρονική σειρά.
2.Πώς μετατρέπουμε τις ονοματικές φράσεις σε ρηματικές (και αντίστροφα)
· Οι ονοματικές φράσεις μετατρέπονται σε ρηματικές με την προσθήκη ρήματος και υποκειμένου.
· Ισχύει και το αντίστροφο: οι ρηματικές φράσεις μετατρέπονται σε ονοματικές με την αφαίρεση ρήματος και υποκειμένου.
3.Πώς κλίνονται τα επίθετα σε –ης, -ης, -ες
4.Πώς χρησιμοποιούνται οι παθητικές μετοχές με λειτουργία επιθέτου
Οι παθητικές μετοχές χρησιμοποιούνται αρκετές φορές αντί για επίθετα. Προσδιορίζουν πάντα κάποιο ουσιαστικό και του δίνουν μια ιδιότητα. Προσέχω τα ρήματα ο χαρακτήρας των οποίων είναι π,β,φ και πτ γιατί το μ διπλασιάζεται πχ. ράβω ραμμένος αλλά και ράμμα), βάφω βαμμένος (αλλά και βάμμα) κ.λ.π.
5.Πώς μιλάμε κυριολεκτικά ή μεταφορικά για κάτι
Κυριολεξία είναι: η χρησιμοποίηση των λέξεων με την αρχική, την κύρια, την πραγματική τους σημασία π.χ. πικρός καφές
Μεταφορά είναι: όταν μεταφέρουμε τη σημασία μιας λέξης ή μια φράσης σε άλλες έννοιες ή πράγματα π.χ. πικρή σκλαβιά
6.Πώς ξεχωρίζουμε μια απλή από μια επαυξημένη πρόταση
Απλή πρόταση είναι αυτή που έχει:
- υποκείμενο και ρήμα
- υποκείμενο, συνδετικό ρήμα και κατηγορούμενο
- υποκείμενο, ρήμα μεταβατικό και αντικείμενο
Επαυξημένη πρόταση είναι:
αυτή που έχει εκτός από τους κύριους όρους κάποιον ή κάποιους προσδιορισμούς είτε στο όνομα είτε στο ρήμα. Αυτοί οι προσδιορισμοί μπορεί να είναι επίθετα, επιρρήματα, φράσεις με προθέσεις κ.ά.
7.Πώς περιγράφουμε μια σειρά από πράξεις
Προσέχουμε ώστε να συμπεριλάβουμε:
· πότε, πού και πώς γίνεται η σειρά των γεγονότων
· ποιοι συμμετέχουν και πώς
· ποια είναι τα στάδια και τι συμβαίνει σε κάθε στάδιο
· πώς τελειώνει η διαδικασία
· πώς αντιδρούν όσοι παρακολουθούν ή παίρνουν μέρος
8.Πώς γράφουμε περίληψη:
Ξεκινάμε με το θέμα και τη θέση του συγγραφέα. Σκοπός είναι να δώσουμε στον αναγνώστη τις βασικές θέσεις του συγγραφέα συνοπτικά και περιεκτικά χωρίς κριτική ή σχόλια δικά μας.
Μπορούμε να ξεκινήσουμε π.χ.
Ο συντάκτης του κειμένου αναφέρει,
παρουσιάζει
αναλύει,
απευθύνεται,
προτείνει,
υποστηρίζει
τονίζει,
περιγράφει
Ακολουθούμε μια πορεία ως εξής:
Αρχικά,
Στη συνέχεια,
Έπειτα,
Κατόπιν
Παράλληλα,
Ταυτόχρονα,
Τέλος,
Ο συγγραφέας καταλήγει,
συμπεραίνει
9. Ορθογραφία: τις λέξεις της άσκησης 8 στη σελίδα 12 του βιβλίου γλώσσας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.