Ετικέτες

Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2021

 Το επαναληπτικό στην 7η ενότητα της γλώσσας θα το γράψουμε την Παρασκευή 29/01

Υπενθυμίζω τι μάθαμε στην 7η ενότητα:

1.Πώς παρουσιάζουμε πληροφορίες για ένα γεγονός που συνέβη.

Το κείμενο περιλαμβάνει:

· το θέμα                      · ποιοι έχουν σχέση

· πού συνέβη                · ποια είναι η αιτία, η σημασία και η συνέπεια

· πότε συνέβη                · ποια τα μέσα αντιμετώπισης, τα συμπεράσματα

Οι πληροφορίες παρουσιάζονται πάντα με χρονική σειρά.

2.Πώς μετατρέπουμε τις ονοματικές φράσεις σε ρηματικές (και αντίστροφα)

· Οι ονοματικές φράσεις μετατρέπονται σε ρηματικές με την προσθήκη ρήματος και υποκειμένου.

· Ισχύει και το αντίστροφο: οι ρηματικές φράσεις μετατρέπονται σε ονοματικές με την αφαίρεση ρήματος και υποκειμένου.



3.Πώς κλίνονται τα επίθετα σε –ης, -ης, -ες

4.Πώς χρησιμοποιούνται οι παθητικές μετοχές με λειτουργία επιθέτου

Οι παθητικές μετοχές χρησιμοποιούνται αρκετές φορές αντί για επίθετα. Προσδιορίζουν πάντα κάποιο ουσιαστικό και του δίνουν μια ιδιότητα. Προσέχω τα ρήματα ο χαρακτήρας των οποίων είναι π,β,φ και πτ γιατί το μ διπλασιάζεται πχ. ράβω ραμμένος αλλά και ράμμα), βάφω βαμμένος (αλλά και βάμμα) κ.λ.π.


5.Πώς μιλάμε κυριολεκτικά ή μεταφορικά για κάτι

Κυριολεξία είναι: η χρησιμοποίηση των λέξεων με την αρχική, την κύρια, την πραγματική τους σημασία π.χ. πικρός καφές

Μεταφορά είναι: όταν μεταφέρουμε τη σημασία μιας λέξης ή μια φράσης σε άλλες έννοιες ή πράγματα π.χ. πικρή σκλαβιά


6.Πώς ξεχωρίζουμε μια απλή από μια επαυξημένη πρόταση

Απλή πρόταση είναι αυτή που έχει:

  • υποκείμενο και ρήμα
  • υποκείμενο, συνδετικό ρήμα και κατηγορούμενο
  • υποκείμενο, ρήμα μεταβατικό και αντικείμενο

Επαυξημένη πρόταση είναι:

αυτή που έχει εκτός από τους κύριους όρους κάποιον ή κάποιους προσδιορισμούς είτε στο όνομα είτε στο ρήμα. Αυτοί οι προσδιορισμοί μπορεί να είναι επίθετα, επιρρήματα, φράσεις με προθέσεις κ.ά.



7.Πώς περιγράφουμε μια σειρά από πράξεις

Προσέχουμε ώστε να συμπεριλάβουμε:

· πότε, πού και πώς γίνεται η σειρά των γεγονότων

· ποιοι συμμετέχουν και πώς

· ποια είναι τα στάδια και τι συμβαίνει σε κάθε στάδιο

· πώς τελειώνει η διαδικασία

· πώς αντιδρούν όσοι παρακολουθούν ή παίρνουν μέρος

8.Πώς γράφουμε περίληψη:



Ξεκινάμε με το θέμα και τη θέση του συγγραφέα. Σκοπός είναι να δώσουμε στον αναγνώστη τις βασικές θέσεις του συγγραφέα συνοπτικά και περιεκτικά χωρίς κριτική ή σχόλια δικά μας.

Μπορούμε να ξεκινήσουμε π.χ.

Ο συντάκτης του κειμένου αναφέρει,

παρουσιάζει

αναλύει,

απευθύνεται,

προτείνει,

υποστηρίζει

τονίζει,

περιγράφει

Ακολουθούμε μια πορεία ως εξής:

Αρχικά,

Στη συνέχεια,

Έπειτα,

Κατόπιν

Παράλληλα,

Ταυτόχρονα,

Τέλος,

Ο συγγραφέας καταλήγει,

συμπεραίνει

9. Ορθογραφία: τις λέξεις  της άσκησης 8 στη σελίδα 12 του βιβλίου γλώσσας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.